Archiwum

Aktualności



23. edycja Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

Rozpoczęła się kolejna edycja Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Komisja artystyczna rozpoczyna “tournee”, ale wciąż można zgłaszać spektakle.

Do Konkursu można zgłosić realizacje sceniczne spełniające kryteria konkursowe, których premiera odbyła/odbędzie się na terenie Polski między 1 kwietnia 2016 roku a 31 marca 2017 roku, i które pozostają w repertuarze w sezonie teatralnym 2016/2017.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizatorem Konkursu jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Białystok. Piotr Półtorak dyrektorem Teatru Dramatycznego

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

Konkursy: Piotr Półtorak został powołany na dyrektora Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku.

fot. Bartek Warzecha

Powołanie Rady ds. Instytucji Artystycznych

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołało Radę ds. Instytucji Artystycznych (II kadencja). Przewodniczącym rady został Lech Śliwonik.

Zadania Rady

Do zadań Rady należy m.in. opiniowanie zarządzania i funkcjonowania instytucji artystycznych oraz życia artystycznego, a także przedstawianie propozycji zmian potrzebnych w organizacji życia kulturalnego, w tym usprawnienia współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie działalności instytucji

Rada ds. Instytucji Artystycznych została ustanowiona Zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 7 listopada 2012 r. w sprawie powołania Rady do spraw Instytucji Artystycznych. W jej skład wchodzi 20 przedstawicieli instytucji i środowisk artystycznych z całego kraju. W składzie Rady drugiej kadencji znaleźli się:

  • Renata Borowska-Juszczyńska
  • Krzysztof Czyżewski
  • Jarosław Denisiuk
  • Andrzej Kosendiak
  • Lucyna Kozień
  • Jerzy Lach
  • Jerzy Limon
  • Olgierd Łukaszewicz
  • Jacek Malinowski
  • Bogusław Nowak
  • Janusz Opryński
  • Jan Popis
  • Dorota Serwa
  • Andrzej Seweryn
  • Bartosz Szydłowski
  • Lech Śliwonik
  • Waldemar Tatarczuk
  • Piotr Tomaszuk
  • Joanna Wnuk-Nazarowa
  • Marek Żydowicz

Więcej informacji na temat Rady można znaleźć na stronie Ministerstwa.

foto. Danuta Matloch

Opinia prawna w przedmiocie możliwości powoływania członków Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów do komisji konkursowych wyłaniających dyrektorów instytucji kultury

(Opublikowano 16 listopada 2016 )

Opinia prawna

Środowiska kulturalne organizują Kongres Kultury.

(Opublikowano 13 września 2016 )

W poniedziałek ogłoszono tematy debat, które zostały zgłoszone przez chętnych i wybrane w głosowaniu.
Kongres odbędzie się w dniach 7-9.10.2016 r. w Warszawie

http://www.kongreskultury2016.pl/plan-kongresu/

Iwona Pasińska w zupełnie nowej roli. Nowa dyrektor Polskiego Teatru Tańca

(Opublikowano 13 września 2016 )

W Polskim Teatrze Tańca Iwona Pasińska przez lata tańczy, ale też uczy – na warsztatach, na które co roku w sierpniu ściągają do Poznania setki miłośników tańca i nauczycieli z odległych zakątków świata.

«Ostatni dzień czerwca. W Teatrze Wielkim, wypełnionym ludźmi do ostatniego balkonu, kończy się pożegnalny spektakl Ewy Wycichowskiej. Po dwudziestu siedmiu sezonach dyrektor Polskiego Teatru Tańca rozstaje się ze swoim zespołem. – Wiem, że spieszymy się wszyscy na mecz, więc nie będę przeciągać – mówi w finale spektaklu zza bukietu kwiatów uśmiechnięta Wycichowska. Odbiera złoty medal Gloria Artis.

Tego samego wieczoru, po przegranych rzutach karnych w meczu z Portugalią, polska reprezentacja żegna się z Euro 2016.

W spektaklu “27 sezonów” bohaterka wieczoru tańczy na scenie symboliczne tango. Partneruje jej Iwona Pasińska. Obie panie w spodniach. W czerni, którą Ewa Wycichowska przełamuje w czerwcowy wieczór złotymi szpilkami.

Od września przez cztery kolejne sezony Iwona Pasińska będzie kierować Polskim Teatrem Tańca. Taką decyzję podjął Zarząd Województwa Wielkopolskiego.

- To była najlepsza kandydatka na to miejsce. Jestem absolutnie spokojna o teatr – mówi tuż przed końcem wakacji odchodząca dyrektor w wywiadzie dla “Wyborczej”.

Na lekcji tańca modern

Małą Iwonę do łódzkiej szkoły baletowej przyprowadza babcia. Ewę Wycichowską – która zdążyła już podbić serca publiczności jako primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi – Pasińska poznaje właśnie tutaj. Artystka prowadzi w szkole zajęcia z tańca modern według Marty Graham. Dla ćwiczących karnie przy drążku małych baletnic nowe spojrzenie na taniec jest jak wpuszczenie świeżego powietrza do dusznej sali. Po maturze, w 1989 r., Pasińska dostaje angaż w Polskim Teatrze Tańca. Dyrektorem poznańskiego zespołu jest Ewa Wycichowska. Przejęła go po Conradzie Drzewieckim. To tu Pasińska będzie się uczyć nowego myślenia o ciele. Wyzbywać się “klasycznych” nawyków ze szkoły. Grać najpierw drugie, a w końcu pierwsze skrzypce – jako pierwsza solistka PTT.

Przez 19 lat jest m.in. elektryzującą Markizą w “Niebezpiecznych związkach”. Lady Makbet w “Tangu z Lady M.”. Konwulsyjnym Grzechem w “Walce karnawału z postem”. Magnetyczną Rudą Dziewczyną w “+_ Skończoności…”. Mistrzem ceremonii w “Wiosna – Effatha”. Dla swojej szefowej jest muzą. Recenzenci podkreślają, że przykuwa wzrok jak magnes, a grane przez nią postacie na długo zostają w pamięci.

- Niezmiennie zjawiskowa, oryginalna i niepowtarzalna. W każdym spektaklu bardzo mocna i wyrazista – mówi Ewa Obrębowska-Piasecka, która Iwonę Pasińską oglądała przez wiele lat jako recenzentka teatralna.

Taniec i nauka w Polskim Teatrze Tańca

W Polskim Teatrze Tańca Pasińska przez lata tańczy, ale też uczy – na warsztatach, na które co roku w sierpniu ściągają do Poznania setki miłośników tańca i nauczycieli z odległych zakątków świata. W 2005 r. po ciężkiej kontuzji kolana pierwsza solistka wraca na warsztaty, by poprowadzić zajęcia z modern dance. Wypadek postawił pod znakiem zapytania całą jej dotychczasową karierę. – To było jak wyrok – opowiadała w “Gazecie Wyborczej” jedenaście lat temu. – Na szczęście trafiłam na wspaniałego, mądrego lekarza, który powoli dawkował mi prawdę. Prawda była taka, że zamiast spodziewanych trzech miesięcy po operacji rehabilitacja tancerki trwała pół roku. Miesiące leżenia, a potem kuśtykania.

- Dziś wiem, że pewnych rzeczy nie powinnam już robić. Zresztą – po co? Znam swoje ciało na tyle, że potrafię obejść to, co zbyt forsowne – opowiadała, kiedy już wróciła do formy. Szefowa powie potem o Iwonie, że czas po wypadku nie był dla niej stracony. Że dojrzała. Że w pracy stała się partnerem.

Pasińska kończy studia – teatrologię na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Dostaje się na studia doktoranckie. I po 19 latach odchodzi z zespołu, żeby pójść własną ścieżką. Także jako choreograf.

- Często w życiu artysty przychodzi taki moment, że trzeba spojrzeć z dystansu. Intensywność bycia w środku jest tak dominująca, że brakuje oddechu. Ten oddech był Iwonie potrzebny – uważa Jagoda Ignaczak, rzeczniczka PTT. – Dzięki temu, że odeszła z zespołu, okrzepła w myśleniu o własnej drodze w teatrze. Ta wizja jej się wykrystalizowała – dodaje.

Movements Factory i festiwal Malta

W 2008 r. Iwona Pasińska i Marcin Maćkiewicz – animator kultury i producent – zakładają kolektyw Movements Factory. Realizują m.in. projekty na festiwalu Malta. Do spektaklu “Gramy 4 U” zapraszają Czesława Mozila. Movements Factory wystawia w Teatrze Wielkim “Trop: DaNce as Art.”. Spektakl zostaje wyróżniony przez miesięcznik Teatr jako najciekawsze wydarzenie w obszarze teatrów tańca w 2010 r. Jako choreografka i dramaturg ruchu Pasińska współpracuje z wieloma teatrami dramatycznymi, operowymi i alternatywnymi. Zaprasza ją m.in. Teatr Wielki w Poznaniu, Teatr Wybrzeże, Teatr Ochoty w Warszawie, Teatr Powszechny w Warszawie, czy Opera Nova w Bydgoszczy. Przygotowuje choreografię do Poznańskich Ceremonii Przedmeczowych Euro 2012. A rok później do spektaklu “Święto wiosny <6,6/66>” w CK Zamek zaprasza seniorów i dzieci.

Broni pracę doktorską. Wykłada w Akademii Teatralnej w Warszawie.

- Bardzo długo nie potrafiłam sobie wyobrazić Iwony poza sceną, nie byłam pewna, czy to typ “dyrektora”. Ale te wszystkie doświadczenia sprawiły, że ona bardzo wydoroślała, zdobyła umiejętności, które na pewno bardzo jej pomogą – uważa Ewa Obrębowska-Piasecka.

Przed konferencją zapowiadającą nowy sezon Iwona Pasińska siedzi skupiona i poważna. Przedstawia swoją zastępczynię – Adrianę Mikołajczak. A potem zaczyna opowiadać o planach. – Zamknęłam drogę dla choreografów z zagranicy, bo uważam, że nasi są przezdolni – opowiada.

Przez najbliższe cztery sezony w PTT będą pracować wyłącznie polskie nazwiska. W styczniu 2017 r. w teatrze rozpocznie się “Rok Guślarzy”. Potem będzie “Rok Bogów”, “Rok Wyklętych” i “Rok Szyderców”. We wrześniu 2017 r. wywodzący się z Poznania Marcin Liber wyreżyseruje w CK Zamek “Wesele”. – To projekt społeczny – zdradza Pasińska. – Uwielbiam zarażać miłością do ruchu i tańca wszystkich, którzy jeszcze nie mieli okazji się zainfekować – wyznaje.

W sierpniu przyszłego roku warsztaty Dancing Poznań zastąpią twórcze laboratoria “Pracownia”. Wezmą w nich udział nie tylko artyści-pedagodzy, ale też krytycy, kompozytorzy czy scenografowie. – Formuła warsztatów chyba się wyczerpała, organizując je musimy patrzeć na liczby, a one są bezwzględne – tłumaczy.

- Jestem przeszczęśliwym człowiekiem, że mam tak wspaniały zespół. Zamierzam o niego zawalczyć, mimo tego, że kultura to wciąż najbardziej niedofinansowana sfera życia publicznego. Będziemy zderzać świat amatorski i zawodowy, bo kulturę tworzymy przecież wszyscy, nie wolno jej uszczelniać. Chcę oddać społeczeństwu dług, który zaciągnęłam ucząc się tego, co robię – mówi nowa dyrektor PTT.»

“Iwona Pasińska w zupełnie nowej roli. Nowa dyrektor Polskiego Teatru Tańca”
Marta Kaźmierska
Gazeta Wyborcza – Poznań online

Teatr Miejski w Lesznie. 10 września nastąpiło uroczyste otwarcie teatru premierą “Moralności pani Dulskiej”.

(Opublikowano 13 września 2016 )

To był z pewnością niezapomniany i magiczny sobotni wieczór. Premierą sztuki „Moralność Pani Dulskiej” zainaugurowano działalność Teatru Miejskiego w Lesznie. – To najważniejsza chwila w moim życiu – mówiła Beata Kawka, dyrektor artystyczna Teatru.

Przed głównym wejściem do Teatru rozłożony został czerwony dywan, a na schodach wszystkich gości zmierzających na sztukę witali dyrektor Teatru Miejskiego Błażej Baraniak, dyrektor artystyczna Beata Kawka oraz prezydent Leszna Łukasz Borowiak. Premiera wypadła wspaniale i spektakl „Moralność Pani Dulskiej” w reżyserii Piotra Grabowskiego został nagrodzony owacją na stojąco.


Później na scenie mogliśmy zobaczyć cały zespół teatralny, a także wszystkie osoby, które pracują w Teatrze Miejskim.

To naprawdę najpiękniejsza chwila w moim życiu. Przez 50 lat nie przeżyłam nigdy takiego wzruszenia. Dostarczył nam tego bardzo skromny człowiek, który przez 10 lat budował ten teatr. Błażej Baraniak nie ma konta w banku, nie ma samochodu, ma tylko książki, teatr i nas – mówiła Beata Kawka.
Podziękowano również prezydentowi miasta, radnym oraz władzom województwa wielkopolskiego.
- To co mogliśmy zaobserwować, to sztuka na najwyższym poziomie. Świetna atmosfera, świetny kontakt z publicznością. Czuję w sercu wielką radość - przyznał prezydent Łukasz Borowiak.
Niestety, do Leszna nie mogli przybyć rodzice chrzestni leszczyńskiego Teatru – Anna Seniuk oraz Jan Peszek. Publiczność mogła ich jednak zobaczyć na ekranie, na którym wyemitowane zostały krótkie nagranie.
- Być ojcem chrzestnym nowo otwieranego teatru to wielka radość, satysfakcja oraz zaszczyt. Życzę, aby ten statek teatru w Lesznie omijał sztormy i zawijał zawsze do portów, w których twórcy i publiczność znajdą same satysfakcje - życzył Jan Peszek.
Na koniec wszyscy odśpiewali piosenkę Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach”.
Później w foyer teatru jeszcze długo trwały rozmowy widzów z aktorami, a także wspólne zdjęcia.

Była cudowna atmosfera, jestem naprawdę pod wielkim wrażeniem. Cieszę się, że mamy teatr z prawdziwego zdarzenia – stwierdziła mieszkanka Leszna.
Czerwony dywan, premiera, owacja na stojąco
Otwarcie Teatru Miejskiego w Lesznie
11.09.2016. Radio Elka, Bartłomiej Klupś
To był z pewnością niezapomniany i magiczny sobotni wieczór. Premierą sztuki „Moralność Pani Dulskiej” zainaugurowano działalność Teatru Miejskiego w Lesznie. – To najważniejsza chwila w moim życiu – mówiła Beata Kawka, dyrektor artystyczna Teatru.

(fot. Bartłomiej Klupś)

Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Przed głównym wejściem do Teatru rozłożony został czerwony dywan, a na schodach wszystkich gości zmierzających na sztukę witali dyrektor Teatru Miejskiego Błażej Baraniak, dyrektor artystyczna Beata Kawka oraz prezydent Leszna Łukasz Borowiak. Premiera wypadła wspaniale i spektakl „Moralność Pani Dulskiej” w reżyserii Piotra Grabowskiego został nagrodzony owacją na stojąco.

Później na scenie mogliśmy zobaczyć cały zespół teatralny, a także wszystkie osoby, które pracują w Teatrze Miejskim.

To naprawdę najpiękniejsza chwila w moim życiu. Przez 50 lat nie przeżyłam nigdy takiego wzruszenia. Dostarczył nam tego bardzo skromny człowiek, który przez 10 lat budował ten teatr. Błażej Baraniak nie ma konta w banku, nie ma samochodu, ma tylko książki, teatr i nas – mówiła Beata Kawka.
Podziękowano również prezydentowi miasta, radnym oraz władzom województwa wielkopolskiego.
- To co mogliśmy zaobserwować, to sztuka na najwyższym poziomie. Świetna atmosfera, świetny kontakt z publicznością. Czuję w sercu wielką radość - przyznał prezydent Łukasz Borowiak.
Niestety, do Leszna nie mogli przybyć rodzice chrzestni leszczyńskiego Teatru – Anna Seniuk oraz Jan Peszek. Publiczność mogła ich jednak zobaczyć na ekranie, na którym wyemitowane zostały krótkie nagranie.
- Być ojcem chrzestnym nowo otwieranego teatru to wielka radość, satysfakcja oraz zaszczyt. Życzę, aby ten statek teatru w Lesznie omijał sztormy i zawijał zawsze do portów, w których twórcy i publiczność znajdą same satysfakcje - życzył Jan Peszek.
Na koniec wszyscy odśpiewali piosenkę Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach”.
Później w foyer teatru jeszcze długo trwały rozmowy widzów z aktorami, a także wspólne zdjęcia.
Była cudowna atmosfera, jestem naprawdę pod wielkim wrażeniem. Cieszę się, że mamy teatr z prawdziwego zdarzenia – stwierdziła mieszkanka Leszna.

(Opublikowano 11 września 2016 )

Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych
w ramach realizacji widowisk w instytucjach teatralnych

warsztaty 19.09.16
Teatr Ochoty w Warszawie

Informacje organizacyjne:

Termin: 19 września 2016 (poniedziałek) g. 11-17

Organizatorzy: Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów oraz Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów

Miejsce: Teatr Ochoty, ul. Reja 9, 02-053 Warszawa

Uczestnicy – grupa docelowa: pracownicy zatrudnieni w teatrach na stanowiskach ds. koordynacji / organizacji / pracy artystycznej, radcy prawni,  inni pracownicy związani z procesem tworzenia umów cywilnoprawnych

Liczba uczestników: 25 do 30 osób

Odpłatność za udział: członkowie SDT i ZP UPT 100,00 zł, pozostałe osoby 200,00 zł

Konto:

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

08 1240 6292 1111 0000 5014 8097

Harmonogram:

10:00 – 11:00 rejestracja uczestników

11:00 – 12:30 zajęcia warsztatowe

12:30 – 13:00 przerwa kawowa

13:00 – 14:30 zajęcia warsztatowe

14:30 – 15:00 przerwa kawowa

15:00 – 16:30 zajęcia warsztatowe

16:30 – 17:00 zakończenie spotkania, wyjście uczestników z teatru

Kontakt : Biuro Związku Pracodawców Unia Polskich Teatrów, Kierownik Maria Gąssowska zarząd@uniapolskichteatrow.pl tel. 22 825-13-52

PROGRAM

Tytuł: Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych w ramach realizacji widowisk w instytucjach teatralnych

Celem warsztatów jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania, negocjacji oraz nadzoru nad realizacją umów cywilnoprawnych z realizatorami, artystami wykonawcami oraz obsługą techniczną uczestniczącymi w realizacji widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawień teatralnych oraz koncertów. Podczas warsztatów zostaną przedstawione konsekwencje zawarcia umów różnego rodzaju umów.

Warsztaty opierają się przede wszystkim na analizie przykładowych klauzul umownych oraz analizie studium przepadków z uwzględnieniem orzecznictwa sądów powszechnych.

Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla pracowników teatrów zajmujących się przygotowywaniem oraz negocjacjami umów obejmujących realizację widowiska.

Warsztaty poprowadzą:

Agnieszka Kądziela-Piasecka – radca prawny od 2009 r. specjalizujący się w obsłudze instytucji kultury t. j. Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Muzyczny ROMA, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Zdobywała doświadczenie w departamencie własności intelektualnej w Kancelarii Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy prowadząc obsługę prawną agencji reklamowych, domów mediowych i produkcyjnych, przedsięwzięć artystycznych i producenckich oraz reprezentując klientów w sporach sądowych z zakresu prawa cywilnego, w szczególności z zakresu ochrony dóbr osobistych osób fizycznych i prawnych, prawa prasowego, ochrony praw autorskich.

Anna Piechocka – radca prawny od 2009 specjalizujący się w obsłudze instytucji kultury: Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Narodowy. Pierwsze doświadczenia zdobywała pracując w Departamencie Prawnym, Wydziale Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Następnie zajmowała się obsługą prawną Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej instytutu badawczego (wcześniej jednostki badawczo-rozwojowej) – rejestru nazw w domenie .pl. Jest wieloletnim członkiem Rady przy Sądzie Polubownym ds. Domen Internetowych. Współpracowała przy projekcie tworzenia biblioteki cyfrowej z Biblioteką Narodową.

Ramowy Program:

  1. Zasady ogólne konstruowania umów
  1. Umowa o dzieło w oparciu o wybrane przykłady
  1. Przedmiot umowy
  2. Obowiązki Wykonawcy
  3. Obowiązki Zamawiającego
  4. Wynagrodzenie
  5. Odpowiedzialność Wykonawcy
  6. Skutki niewykonania umowy
  7. Rozwiązanie umowy
  1. Umowy prawno-autorskie z realizatorami widowisk
  1. Umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich (podstawowe klauzule, zakres przenoszonego prawa, problem wynagrodzenia itp.)
  2. Umowa licencyjna
  3. Prawa zależne
  4. Prawa osobiste
  5. Współtwórczość
  6. Utwory pracownicze
  1. Umowy o artystyczne wykonanie
  1. Korzystanie z artystycznego wykonania
  2. Prawo do wynagrodzenia
  3. Prawa osobiste
  4. Umowa z agencją artystyczną
  5. Umowy z małoletnimi artystami
  1. Umowa zlecenie w oparciu o wybrane przykłady
  1. Zawarcie umowy
  2. Treść umowy – prawa i obowiązki stron,
  3. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
  4. Rozwiązanie umowy
  5. Zlecenie a świadczenie usług
  1. Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne
  1. Podatkowe skutki zawarcia umowy cywilnoprawnej
  1. Koszty uzyskania przychodu 50%
  2. Koszty uzyskania przychodu 20%
  3. Kwotowe koszty uzyskania przychodu
  4. Umowy bez kosztów uzyskania przychodu
  5. Podatek u źródła
  1. Składki na ubezpieczenia społeczne a rodzaj umowy
  1. Składki od umów o dzieło
  2. Warianty podlegania ubezpieczeniom przez zleceniobiorców
  3. Umowy z przeniesieniem praw autorskich a składki ZUS
  4. Jak zawierać umowy o dzieło, żeby wybronić je przed ZUS – orzecznictwo
  1. Podsumowanie

Warszaty “Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych” – nowa edycja

(Opublikowano 25 sierpnia 2016 )

SDT i Unia Polskich Teatrów zapraszają dyrektorów i pracowników teatrów na IV edycję warsztatów “Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych”. Szkolenie poprowadzi mec. Agnieszka Kądziela-Piasecka specjalizująca się w prawie własności intelektualnej, a także w zagadnieniach dotyczących twórców i twórczości artystycznej. Termin warsztatów: 19 września 2016 r. Miejsce: Teatr Ochoty w Warszawie. Zgłoszenia można przesyłać na adres mailowy zarzad@uniapolskichteatrow.pl do 9 września 2016 r.

Gdańsk. Zmiany w Operze Bałtyckiej

(Opublikowano 25 sierpnia 2016 )

Warcisław Kunc wybrany został na dyrektora Opery Bałtyckiej w lutym i przejmie tę placówkę 1 września. Kontrakt na dyrektora tej instytucji podpisał jednak dopiero 7 lipca. Wraz z nim do Gdańska przychodzi Wojciech Warszawski, nowy kierownik baletu Opery Bałtyckiej. Nie ma już w Trójmieście zespołu Izadory Weiss, zaś Marek Weiss niedawno oficjalnie ogłosił rezygnację z nazwy Bałtycki Teatr Tańca.

Przyglądamy się zmianom w Operze Bałtyckiej.

Od początku wiadomo było, że konkurs na nowego dyrektora, który przeprowadzono w styczniu tego roku, wyłoni nie tylko sternika najwyżej dotowanego teatru w Trójmieście, ale też dalszy model funkcjonowania Opery Bałtyckiej. Wybór dotychczasowej linii programowo-repertuarowej oznaczał zdecydowaną dominację spektakli dyrektorskiego duetu: Marka i Izadory Weiss. Spektakle innych twórców niedługo po premierze skazane były zazwyczaj na szybkie zejście z afisza. Zmiana dyrektora niosła za sobą decyzję o zmianie wizji prowadzenia Opery Bałtyckiej, w tym otwarcia na operetkę czy balet, dla których w trakcie dyrekcji Weissa nie było w Operze miejsca (balet poza epizodycznymi pokazami gościnnymi podziwiać można było tylko podczas Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego).

Nieoczekiwana nominacja Warcisława Kunca na dyrektora Opery zapowiadała istotne zmiany charakteru tej placówki. Wedle założeń nowego dyrektora ma być ona bardziej otwarta na przedsięwzięcia lżejsze, skierowane do szerszego grona odbiorców. Do Opery wrócić ma również nietolerowany przez państwa Weiss balet. Z kolei teatr tańca, proponowany przez tancerzy zespołu BTT, nie spełnia oczekiwań jako zespół baletowy, bo część artystów BTT nigdy nie miała z baletem nic wspólnego.

- Teatr Izadory Weiss nie do końca mieści się w wizji Warcisława Kunca, więc nie może funkcjonować przy Operze Bałtyckiej, do której wraca balet, prowadzony przez Wojciecha Warszawskiego – potwierdza Władysław Zawistowski, dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. – Dyrektor Marek Weiss przedstawił kalkulację, z której wynika, że koszty osobowe utrzymania Bałtyckiego Teatru Tańca wyniosą 2 mln złotych rocznie (bez kosztów rzeczowych!). To kwota, której ani marszałek, ani prezydent Gdańska nie mają. Muszę jednak z przykrością dodać, że u państwa Weiss nie widać było determinacji, by utrzymać zespół w Trójmieście. Gdy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaproponowało mecenat nad trzema zespołami teatru tańca, w tym nad teatrem Izadory Weiss, który miał działać przy Warszawskiej Operze Kameralnej, oferta ta wydała się dobrym rozwiązaniem dla wszystkich. Ministerstwo po zmianie dyrektora departamentu narodowych instytucji kultury wycofało się jednak z tej propozycji, na co przecież nie mamy i nie mieliśmy wpływu.

Z naszych ustaleń wynika, że ewentualna współpraca między nowym dyrektorem a Izadorą Weiss była od początku wykluczona przez obydwie strony. Marek Weiss chciał jednak, by Bałtycki Teatr Tańca na pożegnanie z Operą udał się w sierpniu na tournée po Chinach (gdzie pokazać miał “Sen nocy letniej” i “Burzę”), a w listopadzie skorzystał z zaproszenia do Sankt Petersburga na Diaghilev.P.S. International Festival of Arts. Dlatego zależało mu na tym, by zespół Izadory działał w Operze Bałtyckiej przynajmniej do listopada. Ostatecznie na takie rozwiązanie nie wyrażono zgody i zespół do Chin nie poleciał. Dlatego też Marek Weiss jeszcze w lipcu oficjalnie poinformował o rezygnacji z dotychczasowej nazwy zespołu tanecznego.

“Najbardziej szkoda mi Bałtyckiego Teatru Tańca, który stał się zjawiskiem nie tylko w skali Trójmiasta. Musiałem podjąć decyzję o likwidacji tej nazwy, a więc i tej marki, jaką Izadora Weiss podbiła publiczność w Gdańsku i wielu innych miastach, również za granicami kraju. Zespół tancerzy będzie funkcjonował dalej jako balet Opery Bałtyckiej zgodnie z wolą nowego dyrektora” – pisał na swoim blogu Marek Weiss.

Przyszłość teatru Izadory Weiss jest dziś nieznana. Wciąż nie ma on zapewnionych źródeł finansowania, choć dostaje zaproszenia na festiwale. Niemal na pewno nie będzie też już związany z Trójmiastem, bo nie ma w Trójmieście instytucji, która byłaby skłonna przyjąć zespół Izadory Weiss, a tylko wtedy byłaby szansa na dofinansowanie ze środków miejskich czy wojewódzkich.

- Ne wykluczamy jednak dalszego wspierania teatru Izadory Weiss w innej formule. Jesteśmy zdania, podobnie jak prezydent Adamowicz, że najpierw państwo Weiss powinni stworzyć odpowiednie struktury prawne dla swojej działalności (na przykład założyć fundację lub stowarzyszenie) i znaleźć nową siedzibę w Trójmieście. Wtedy możemy szukać sposobu na wsparcie dla tego zespołu. Rozmawialiśmy na ten temat zaraz po rozstrzygnięciu konkursu, ale niestety, jak dzisiaj widać, bez rezultatu – dodaje Władysław Zawistowski.

Powstający na nowo zespół baletu Opery Bałtyckiej, kierowany przez byłego tancerza Teatru Wielkiego w Warszawie, Wojciecha Warszawskiego, ma zaplanowaną audycję na 5 września. Według naszych informacji zainteresowani są nim także tancerze pracujący dotąd z Izadorą Weiss. Wiadomo już, że pierwszą premierą Opery Bałtyckiej w sezonie 2016/2017 będzie “Cyganeria” Giacomo Pucciniego w reżyserii Karen Stone.

***

Kim są nowi szefowie Opery Bałtyckiej?

Warcisław Kunc to dyrygent, absolwent Wydziału Dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Absolwent podyplomowych studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego. W 2008 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. W sezonie w 1989/90 był dyrygentem Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1993 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 1992-2004 sprawował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie, był również ponownie dyrektorem naczelnym tej placówki w latach 2007-2011. Jako pedagog związany z bydgoską Akademią Muzyczną (lata 1993-1999 i 2003-2005) oraz poznańską Akademią Muzyczną, filią w Szczecinie (w 2012 r. został profesorem sztuk muzycznych w specjalności dyrygentura, zaś w 2013 r. objął tam stanowisko Kierownika Katedry Dyrygentury Symfonicznej i Operowej). W 2014 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wojciech Warszawski jest absolwentem Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 roku, był uczniem Zygmunta Sidły. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą baletu. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart i Taniec hiszpański w “Jeziorze łabędzim”, Hilarion w “Giselle”, Drosselmeyer w “Dziadku do orzechów”, Espada w “Don Kichocie” i Wdowa Simone w “Córce źle strzeżonej”. Występował w divertissement z Napoli Bournonville’a i w “Śpiącej królewnie” Gusiewa. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w “After Eden” Johna Butlera, Tytusa w “Muzach Chopina” w choreografii Wołk-Karaczewskiego, Putyfara w “Legendzie o Józefie” w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w “Onieginie” Cranko. W operze “Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego kreował niemą rolę Maski. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w “Carmen-suicie” w choreografii Alberta Alonso. Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także w Argentynie, Austrii, Belgii, Brazylii, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Kanadzie, na Tajwanie i w Wielkiej Brytanii. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną i podjął pracę choreograficzną. Wspólnie z Iwoną Runowską-Badurek zrealizował “Kopciuszka” Siergieja Prokofiewa z zespołem baletowym Opery Nova w Bydgoszczy.

“Zmiany w Operze Bałtyckiej. Nowy sezon bez BTT, ale z zespołem baletu”
Łukasz Rudziński