Archiwum

Aktualności



Wrocław. Kto następcą Michnik w Operze?

(Opublikowano 10 lutego 2016 )

Jacek Gawroński i Tomasz Janczak rozważają start w konkursie na dyrektora Opery Wrocławskiej. Zamierza w nim wziąć udział też Henryk Koczan. Na giełdzie kandydatów pojawiło się również nazwisko Aleksandry Kurzak.

- Konkurs zostanie ogłoszony lada dzień – informuje rzecznik marszałka Jarosław Perduta, przypominając, że jest on konieczny, ponieważ Ewie Michnik, która instytucją kieruje od 1995 r., w czerwcu kończy się kontrakt. Zarząd regionu, któremu opera podlega, zaczyna więc poszukiwania jej następcy.

Gawroński, Janczak, Kurzak…

Posadą zainteresowany jest absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu Jacek Gawroński, który w latach 2008-2015 pracował jako szef wydziału kultury w urzędzie marszałkowskim. Wcześniej był m.in. solistą Opery Wrocławskiej, Opery Polskiej, współpracował z Teatrem Wielkim w Warszawie i śpiewał na scenach w Madrycie, Barcelonie, Lizbonie, Porto, Berlinie, Paryżu i Wiedniu. Gawroński przyznaje: – Rozważam start w konkursie. Ostateczną decyzję podejmę, kiedy poznam warunki.

Władze województwa dolnośląskiego już przyjęły kryteria, które musi spełnić nowy szef wrocławskiej opery. Ale z ujawnieniem tych warunków zarząd się nie spieszy. Długo zastanawiał się bowiem, czy szukać tylko menedżera, czy może artysty potrafiącego zadbać o finanse placówki. Nieoficjalnie wiadomo, że urzędnicy w tej sprawie postanowili zostawić sobie otwartą furtkę. Po przesłuchaniu kandydatów dopiero ustalą, czy zatrudnić jedną czy dwie osoby.

Na konkurs czeka też Tomasz Janczak, obecnie wicedyrektor ds. artystycznych Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, którego nazwisko wymienia się w parze Aleksandrą Kurzak, śpiewaczką operową związaną z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, ROH Covent Garden z Londynie, Bayerische Staatsoper w Monachium i Wiedeńską Staatsoper. Bogdan Waszkiewicz, menedżer Kurzak, nie odpowiedział na pytanie “Wyborczej”, czy powalczy ona o kierowanie wrocławską placówką.

Janczak zdradza jednak: – Prowadziłem z Olą rozmowy na ten temat. Nic więcej nie powie, bo – jak tłumaczy – nie jest do tego upoważniony.

Koczan, Nałęcz-Niesiołowski…

Kolejka do kierowania wrocławską operą na duecie Janczak – Kurzak się nie kończy. Zamierza w niej stanąć również związany z Platformą Obywatelską przewodniczący rady programowej TVP Wrocław Henryk Koczan. Potwierdza to “Wyborczej”. Koczan, który w latach 2011-2014 był doradcą wojewody dolnośląskiego Aleksandra Marka Skorupy, taką placówką jak opera nie zarządzał. Jest absolwentem kulturoznawstwa, który przez lata zarządzał spółkami m.in. ORPHA, Avista Media – Grupa Dialog/KGHM, był ekspertem Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera w Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej, a obecnie – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 przy wsparciu przedsiębiorstw innowacyjnych i wzmocnieniu ich potencjału.

Oprócz Koczana do walki o Operę Wrocławską ma stanąć urodzony w 1972 r. Marcin Nałęcz-Niesiołowski. To dyrygent i śpiewak, który – jak słyszymy – ma poparcie odchodzącej Ewy Michnik. W środowisku o Nałęczu-Niesiołowskim zrobiło się głośno w 2011 r. Był wtedy szefem Filharmonii Podlaskiej, a jej muzycy odmówili występowania z nim, a wcześniej orkiestra odegrała mu utwór “Time to say goodbye” (Czas powiedzieć do widzenia).

Konflikt między nim a załogą trwał latami. Muzycy skarżyli się, że stale kwestionuje ich umiejętności, organizuje nieoczekiwane i nieuzasadnione egzaminy, źle traktuje osoby starsze, usuwa niepokorne. Władze województwa podlaskiego chciały go odwołać, ale Nałęcz-Niesiołowski odszedł sam.

“Kto następcą Michnik w operze. Wśród kandydatów śpiewaczka światowej sławy”
Magdalena Kozioł
Gazeta Wyborcza – Wrocław online

Teatr Polska otwiera nabór!

(Opublikowano 10 lutego 2016 )

OGŁASZAMY NABÓR DO VIII EDYCJI PROGRAMU TEATR POLSKA

LISTA SPEKTAKLI

Na zgłoszenia do pierwszego etapu programu czekamy do 1 kwietnia 2016 roku.

http://www.polska.e-teatr.pl/regulamin/

Kraj. “Dotknij Teatru 2016″ – organizatorzy czekają na zgłoszenia

(Opublikowano 10 lutego 2016 )

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi zapraszają artystów oraz instytucje i organizacje kultury do udziału w akcji “Dotknij Teatru 2016″.

Zaplanowane wydarzenia – spektakle, warsztaty, koncerty i inne atrakcje – które wzbogacą program obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, zgłaszać można poprzez koordynatorów regionalnych w całej Polsce. Szczegółowe informacje znajdują się także na stronie www.dotknij-teatru.pl. W tym roku “Dotknij Teatru” potrwa od 27 marca do 3 kwietnia.

“Dotknij Teatru” to ogólnopolski projekt, koordynowany przez Instytut Teatralny oraz Teatr Nowy w Łodzi, a organizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Jego celem jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. To wyjątkowo szeroka i interdyscyplinarna forma obchodów Dnia Teatru.

Poprzez program zawierający różnorodne działania, m.in. spektakle, warsztaty, czytania dramatów, akcje plenerowe, performance, wystawy, próby otwarte, projekcje, wykłady i koncerty, promuje i popularyzuje sztukę teatru, czyni ją dostępną w najróżniejszych przestrzeniach. Widzowie poznają teatr “od kuchni”, zostają zaproszeni do wspólnego tworzenia. W tym roku szczególnie widoczny w programie “Dotknij Teatru” będzie temat gry, zabawy i maskarady.

Projekt “Dotknij Teatru” powstał w 2010 roku w Łodzi. Jego inicjatorem była grupa łódzkich artystów i animatorów kultury, a koordynacji podjął się Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka. Niemal równocześnie w Warszawie rozwinął się projekt Instytutu Teatralnego “Chodź do teatru!”, realizujący podobne cele. W związku z tym postanowiono połączyć siły oraz zaprosić do programu kolejne regiony.

W 2012 roku “Dotknij Teatru” świętowano już wspólnie w Łodzi, w Wielkopolsce, na Śląsku i na Mazowszu. W 2013 roku przyłączyli się partnerzy ze wszystkich województw, pozwalając na organizację niemal 600 wydarzeń w 45 miastach. W edycji 2014 udział wzięło 49 miast, 178 podmiotów, odbyło się 701 wydarzeń. W 2015 roku udział wzięło już 55 miast, 189 podmiotów, a wydarzeń było blisko 800.

e-teatr

Kraków. Będzie konkurs na dyrektora Teatru im. Słowackiego

(Opublikowano 10 lutego 2016 )

To nie jest żadne wotum nieufności wobec dyrektora Krzysztofa Orzechowskiego. Uważamy po prostu, że przyszedł czas na nowe pomysły – mówi wicemarszałek Leszek Zegzda.

«Od kilku tygodni w Zarządzie Województwa Małopolskiego trwały dyskusje na temat konkursu na stanowisko dyrektora Teatru im. Słowackiego. Zwolennikami ogłoszenia konkursu była m.in. spora część aktorów. Sam Krzysztof Orzechowski, który szefuje w Słowackim od 1999 r., nie chciał odchodzić, mimo że jego kadencja kończy się 31 sierpnia.

W rozmowie z “Wyborczą” zadeklarował, że ewentualną decyzję o konkursie na stanowisko dyrektora odbierze jako votum nieufności i do konkursu nie stanie. Za pozostawieniem Orzechowskiego na stanowisku dyrektora miał nawet lobbować – jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie – kard. Stanisław Dziwisz.

Coś się kończy, coś zaczyna

- Będzie konkurs – obwieścił jednak wczoraj Leszek Zegzda, członek zarządu województwa. I od razu dodał: – To absolutnie nie jest żadne wotum nieufności dla dotychczasowego dyrektora. Nie kwestionujemy tego, co było przez ostatnie 16 lat. Uważamy po prostu, że przyszedł czas na nowe pomysły na funkcjonowanie Teatru im. Słowackiego. Coś się kończy, coś zaczyna. Nie wykluczam, że Krzysztof Orzechowski weźmie udział w konkursie, a jego koncepcja okaże się najlepsza.

Prawdopodobnie nowe nazwisko dyrektora poznamy jeszcze kwietniu.

Krzysztof Orzechowski wczoraj nie chciał komentować tej decyzji. Opublikował tylko krótkie oświadczenie: “(…) Takie jest prawo Zarządu i nie zamierzam z tym dyskutować. Dobrze, że podjęto ostateczną decyzję. Zakończy ona zadziwiającą i przykrą kampanię prasową”. I dalej: “Z całego serca życzę Teatrowi, który przez szereg lat był moim drugim domem, żeby pod nowym kierownictwem rozwijał się wspaniale. Dziękuję tym, którzy lojalnie towarzyszyli mi przez minione lata. Dziękuję tym, którzy wspierali mnie w ostatnim czasie. Dziękuję Widzom, którzy tak licznie przychodzili na nasze spektakle”.

Dać jasny sygnał władzom

O komentarz poprosiliśmy aktorów. – Nigdy jako zespół nie występowaliśmy przeciwko dyrektorowi Orzechowskiemu i nie stawialiśmy mu żadnego wotum nieufności, a takie komunikaty wyciekły do prasy. To szukanie taniej sensacji, która jest zupełnie niepotrzebna – mówi Rafał Dziwisz, aktor Teatru im. Słowackiego. – Jako zespół już dawno temu wiedzieliśmy, że dyrektor miał kończyć swoją kadencję i miał być ogłoszony konkurs. Postanowiliśmy dać jasny sygnał władzom województwa, że nie będziemy zespołem, który siedzi potulnie i czeka, co się z nim stanie, tylko chcemy mieć swój głos. Nie przeciwko dyrektorowi, ale w sprawie przyszłości teatru powołaliśmy związek zawodowy i wypowiedzieliśmy się za konkursem. W tym sensie, że jesteśmy ciekawi zmian. Nigdy nie była to akcja wymierzona przeciwko dyrektorowi ani żaden bunt zespołu – dodaje Rafał Dziwisz.

Wyrypajew, Szydłowski?

Trwają spekulacje, kto zastąpi Krzysztofa Orzechowskiego. Najczęściej padają nazwiska Iwana Wyrypajewa i Bartosza Szydłowskiego. Obaj zaprzeczają. – Nieustannie jestem wystawiany jako potencjalny kandydat do objęcia dyrekcji w kolejnym potencjalnym teatrze. Te spekulacje robią się już męczące, a planu startowania w konkursie na to stanowisko nie miałem i wciąż nie mam. Jestem skupiony na swoich nowohuckich działaniach. Sytuacja jest bardzo świeża, a spekulacje, kto może pokierować teatrem, nie służą w tym momencie ani teatrowi, ani kandydatom – mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor Łaźni Nowej.

Urodzony w Irkucku reżyser i dramatopisarz Iwan Wyrypajew, laureat Paszportów “Polityki” sprzed trzech lat, ucina: – Nie planuję i nie będę brał udział w konkursie na dyrektora Teatru im. Słowackiego.

“Będzie konkurs na dyrektora Teatru im. Słowackiego”
Łukasz Grzesiczak, Gabriela Cagiel
Gazeta Wyborcza – Kraków online

Rozstrzygnięto trzyletni konkurs grantowy “Bardzo Młoda Kultura” NCK

(Opublikowano 10 lutego 2016 )

Narodowe Centrum Kultury. W konkursie wyłoniono 17 organizacji, po 1 na każde województwo, których zadaniem będzie integracja edukacji kulturalnej w regionie. Organizacje otrzymają środki na realizację programu, oraz na regranting. Jednym z beneficjentów programu jest Teatr Polski w Bydgoszczy.

Uwaga warsztaty! PRAKTYCZNE ASPEKTY UMÓW CYWILNOPRAWNYCH W RAMACH REALIZACJI WIDOWISK W INSTYTUCJACH TEATRALNYCH

(Opublikowano 8 lutego 2016 )

Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów

oraz

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

Zapraszają pracowników zatrudnionych w teatrach na stanowiskach ds. koordynacji / organizacji / pracy artystycznej, radców prawnych oraz innych pracowników związanych z procesem tworzenia umów cywilnoprawnych

do udziału w warsztatach PRAKTYCZNE ASPEKTY UMÓW CYWILNOPRAWNYCH W RAMACH REALIZACJI WIDOWISK W INSTYTUCJACH TEATRALNYCH.

Celem warsztatów jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania, realizacji oraz nadzoru nad realizacją umów cywilnoprawnych
z realizatorami, wykonawcami oraz obsługą techniczną przedstawień.

Warsztaty odbędą się 22 lutego 2016 r. (poniedziałek) w Teatrze Studio w Warszawie, Pl. Defilad 1, w godz., w godz. 11.00-17.00

Opłata za udział wynosi : członkowie SDT oraz UPT – 100 zł od osoby; pozostali : 200 zł.

Zgłoszenia można przesyłać na adres mailowy zarzad@uniapolskichteatrow.pl do 5 lutego br.

W treści maila prosimy o podanie : nazwy teatru, nazwisk uczestników oraz danych do rachunku, który Unia Polskich Teatrów wystawi po warsztacie (tj. nazwa teatru, siedziba, NIP), przy czym warunkiem przyjęcia jest dokonanie opłaty przelewem w ciągu 3 dni roboczych od potwierdzenia zgłoszenia przez biuro UPT.

Konto:

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

nr 08 1240 6292 1111 0000 5014 8097

tytuł przelewuwarsztaty – umowy cywilnoprawne

Liczba uczestników jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Informacje organizacyjne:

Termin: 22 lutego 2016 (poniedziałek) g. 11-17

Organizatorzy: Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów oraz Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów

Miejsce: Teatr Studio im. S. I. Witkiewicza, Pl. Defilad 1, 00-901 Warszawa

Uczestnicy – grupa docelowa: pracownicy zatrudnieni w teatrach na stanowiskach ds. koordynacji / organizacji / pracy artystycznej, radcy prawni,  inni pracownicy związani z procesem tworzenia umów cywilnoprawnych

Liczba uczestników: 25 do 30 osób

Odpłatność za udział: członkowie SDT i ZP UPT 100,00 zł, pozostałe osoby 200,00 zł

Konto:

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

08 1240 6292 1111 0000 5014 8097

Harmonogram:

10:00 – 11:00 rejestracja uczestników

11:00 – 12:30 zajęcia warsztatowe

12:30 – 13:00 przerwa kawowa

13:00 – 14:30 zajęcia warsztatowe

14:30 – 15:00 przerwa kawowa

15:00 – 16:30 zajęcia warsztatowe

16:30 – 17:00 zakończenie spotkania, wyjście uczestników z teatru

Kontakt : Biuro Związku Pracodawców Unia Polskich Teatrów, Kierownik Maria Gąssowskazarząd@uniapolskichteatrow.pl 22 825-13-52

PROGRAM

Tytuł: Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych w ramach realizacji widowisk w instytucjach teatralnych

Celem warsztatów jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania, negocjacji oraz nadzoru nad realizacją umów cywilnoprawnych z realizatorami, artystami wykonawcami oraz obsługą techniczną uczestniczącymi w realizacji widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawień teatralnych oraz koncertów. Podczas warsztatów zostaną przedstawione konsekwencje zawarcia umów różnego rodzaju umów.

Warsztaty opierają się przede wszystkim na analizie przykładowych klauzul umownych oraz analizie studium przepadków z uwzględnieniem orzecznictwa sądów powszechnych.

Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla pracowników teatrów zajmujących się przygotowywaniem oraz negocjacjami umów obejmujących realizację widowiska.

Warsztaty poprowadzą:

Agnieszka Kądziela-Piasecka – radca prawny od 2009 r. specjalizujący się w obsłudze instytucji kultury t. j. Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Muzyczny ROMA, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Zdobywała doświadczenie w departamencie własności intelektualnej w Kancelarii Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy prowadząc obsługę prawną agencji reklamowych, domów mediowych i produkcyjnych, przedsięwzięć artystycznych i producenckich oraz reprezentując klientów w sporach sądowych z zakresu prawa cywilnego, w szczególności z zakresu ochrony dóbr osobistych osób fizycznych i prawnych, prawa prasowego, ochrony praw autorskich.

Anna Piechocka – radca prawny od 2009 specjalizujący się w obsłudze instytucji kultury: Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Narodowy. Pierwsze doświadczenia zdobywała pracując w Departamencie Prawnym, Wydziale Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Następnie zajmowała się obsługą prawną Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej instytutu badawczego (wcześniej jednostki badawczo-rozwojowej) – rejestru nazw w domenie .pl. Jest wieloletnim członkiem Rady przy Sądzie Polubownym ds. Domen Internetowych. Współpracowała przy projekcie tworzenia biblioteki cyfrowej z Biblioteką Narodową.

Ramowy Program:

  1. Zasady ogólne konstruowania umów
  1. Umowa o dzieło w oparciu o wybrane przykłady
  1. Przedmiot umowy
  2. Obowiązki Wykonawcy
  3. Obowiązki Zamawiającego
  4. Wynagrodzenie
  5. Odpowiedzialność Wykonawcy
  6. Skutki niewykonania umowy
  7. Rozwiązanie umowy
  1. Umowy prawno-autorskie z realizatorami widowisk
  1. Umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich (podstawowe klauzule, zakres przenoszonego prawa, problem wynagrodzenia itp.)
  2. Umowa licencyjna
  3. Prawa zależne
  4. Prawa osobiste
  5. Współtwórczość
  6. Utwory pracownicze
  1. Umowy o artystyczne wykonanie
  1. Korzystanie z artystycznego wykonania
  2. Prawo do wynagrodzenia
  3. Prawa osobiste
  4. Umowa z agencją artystyczną
  5. Umowy z małoletnimi artystami
  1. Umowa zlecenie w oparciu o wybrane przykłady
  1. Zawarcie umowy
  2. Treść umowy – prawa i obowiązki stron,
  3. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
  4. Rozwiązanie umowy
  5. Zlecenie a świadczenie usług
  1. Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne
  1. Podatkowe skutki zawarcia umowy cywilnoprawnej
  1. Koszty uzyskania przychodu 50%
  2. Koszty uzyskania przychodu 20%
  3. Kwotowe koszty uzyskania przychodu
  4. Umowy bez kosztów uzyskania przychodu
  5. Podatek u źródła
  1. Składki na ubezpieczenia społeczne a rodzaj umowy
  1. Składki od umów o dzieło
  2. Warianty podlegania ubezpieczeniom przez zleceniobiorców
  3. Umowy z przeniesieniem praw autorskich a składki ZUS
  4. Jak zawierać umowy o dzieło, żeby wybronić je przed ZUS – orzecznictwo
  1. Podsumowanie

Gorzów Wlkp. Dyrektor Tomaszewicz Menadżerem Roku 2015

(Opublikowano 6 lutego 2016 )

Gorzów Wlkp. Dyrektor Tomaszewicz Menadżerem Roku 2015

3 lutego zakończył się plebiscyt organizowany przez “Gazetę Lubuską” pod nazwą Menadżer Roku 2015. Niekwestionowanym zwycięzcą w kategorii Instytucja został Jan Tomaszewicz, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim.

Jego sukces jest dowodem na to, że gorzowianie bardzo dobrze oceniają działalność artystyczną swojego teatru. Doceniają wysokie kompetencje dyrektora Tomaszewicza, zarówno w dziedzinie artystycznej, jaki i administracyjnej.

Z gorzowskim teatrem i miastem Jan Tomaszewicz związany jest od 2002 r. Był pomysłodawcą odrestaurowania i przywrócenia do życia przedwojennego Teatru Letniego, który za jego dyrekcji na nowo rozpoczął swoją działalność w 2003r. Dyrektor Tomaszewicz przyczynił się do podniesienia poziomu i rangi najstarszej kulturalnej imprezy w mieście – Gorzowskich Spotkań Teatralnych, które są obecnie ważnym wydarzeniem artystycznym na mapie kulturalnej województwa lubuskiego. W roku 2012 dyrektor Tomaszewicz rozpoczął rewitalizację budynku teatru. W tym roku będzie realizowany kolejny etap prac. Dzięki jego staraniom budynek teatru nabiera coraz piękniejszego wyglądu ku zadowoleniu wszystkich widzów i mieszkańców Gorzowa.

Czytelnicy gazety głosowali drogą elektroniczną i telefoniczną na kandydatów w dwóch kategoriach – Biznes oraz Instytucja.

II Konkurs Fotografii Teatralnej

(Opublikowano 6 lutego 2016 )

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłasza II edycję Konkursu Fotografii Teatralnej. Konkurs adresowany jest zarówno do artystów-fotografików, absolwentów wyższych szkół artystycznych, jak i amatorów. Prace, tak jak w ubiegłym roku, można zgłaszać w dwóch kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu 2015/16 (pojedyncze zdjęcia, ukazujące przedstawienie teatralne, pracę nad nim lub inne sceny związane z życiem teatralnym) oraz zestaw dokumentacyjny z premiery. Zgłoszeń dokonywać można od 4 lutego do 30 września 2016.

Zdjęcia nadesłane na Konkurs muszą zostać wykonane do końca bieżącego sezonu teatralnego, tzn. do 31 sierpnia. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie pięć fotografii w kategorii A (teatralne zdjęcie sezonu) oraz trzy zestawy (po 10 fotografii) w kategorii B (zestaw dokumentacyjny z premiery). Laureatów wskaże jury, które w pierwszym etapie wybierze spośród wszystkich nadesłanych zdjęć prace półfinalistów, a następnie finalistów i zwycięzców. W obu kategoriach za zdobycie I miejsca zostaną przyznane nagrody finansowe w wysokości 20 tys. zł każda.

Uroczyste wręczenie nagród laureatom II edycji Konkursu Fotografii Teatralnej odbędzie się do końca stycznia 2017. Prace zwycięzców i wyróżnionych uczestników będą prezentowane na wystawach konkursowych.

Celem Konkursu jest propagowanie sztuki fotografowania teatru oraz prezentacja fotografii nie tylko jako formy dokumentowania procesu pracy teatralnej, ale także jako autonomicznego dzieła konkretnych artystów.

W I edycji Konkursu, który towarzyszył obchodom 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, wzięło udział 170 fotografów. Po obejrzeniu 2225 zdjęć za najlepsze prace członkowie jury uznali fotografie autorstwa Katarzyny Machniewicz (kategoria A) i Adama Golca (kategoria B).

Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie internetowej Instytutu Teatralnego w zakładce Projekty ☛http://bit.ly/KFT2edycja

Zgłoszenia należy przesyłać na adres:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa, z dopiskiem „Konkurs Fotografii Teatralnej”.

Poznań. Konkurs na dyrektora Polskiego Teatru Tańca

(Opublikowano 6 lutego 2016 )

Poznań. Konkurs na dyrektora Polskiego Teatru Tańca

- Zarząd województwa wielkopolskiego podjął dzisiaj uchwałę w sprawie ogłoszenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Polskiego Teatru Tańca – poinformowała rzeczniczka urzędu Anna Parzyńska-Paschke.

Pełna treść ogłoszenia konkursowego określającego kryteria wyboru kandydatów i wymagane dokumenty ma się ukazać w prasie i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego 8 lutego. Oferty będzie można składać do 9 marca 2016 r.

Kandydaci na nowego dyrektora będą musieli przedstawić autorską koncepcję obejmującą m.in. ramowy program działalności teatru na cztery sezony artystyczne, począwszy od 1 września.

Z końcem sierpnia wygasa kontrakt dotychczasowej dyrektor PTT Ewy Wycichowskiej. O tym, że to jej ostatni sezon na tym stanowisku, zapowiedziała już jesienią. – Nie zamierzam już pełnić obowiązków dyrektora, choć oczywiście będę się w teatrze pojawiała w roli choreografa. Już w 2012 r. wiedziałam, że będę dyrektorem tylko przez cztery kolejne lata i trzymam się tej decyzji – mówiła “Wyborczej” Ewa Wycichowska kilka miesięcy temu.

Teatrowi szefowała przez 27 lat – od 1988 r. To ona wymyśliła i stworzyła razem ze swoim zespołem Międzynarodowe Warsztaty Tańca Współczesnego, na które od lat ściągają do Poznania miłośnicy tańca z całego świata. Pasją do tańca zarażała amatorów już wtedy, gdy nie było popularnych programów typu “You Can Dance”.

W swojej karierze prof. Ewa Wycichowska przeszła kolejne stopnie wtajemniczenia – od tancerki, przez zawód choreografa, po funkcję pedagoga. Stworzyła ponad 70 spektakli w Polsce i za granicą. Wystawiała je na pięciu kontynentach. Kieruje Zakładem Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Kraków. W Słowackim konkurs czy przedłużenie kontraktu?

(Opublikowano 4 lutego 2016 )

Zarząd Województwa Małopolskiego wciąż nie podjął decyzji w sprawie dyrektorów podległych mu scen. Największe emocje budzi sprawa Teatru im. Słowackiego.

Decyzje w sprawie wygasających w tym roku umów dyrektorów teatrów podległych Urzędowi Marszałkowskiemu miały zapaść wczoraj, ale zarząd województwa postanowił, iż punkt ten zostanie przesunięty na kolejne obrady.

- W najbliższy wtorek – zapewnił nas marszałek Jacek Krupa. Pytany o powody nierozstrzygnięcia sprawy wyjaśnił, że zarząd wciąż zastanawia się, czy ogłaszać konkurs na dyrektora Teatru im. J. Słowackiego, czy powierzyć Krzysztofowi Orzechowskiemu kierowanie sceną przez kolejny okres.

Przypomnijmy, o czym pisaliśmy na początku stycznia – 31 sierpnia kończą się kadencje dyrektorów naczelnych: Teatru im. Słowackiego, Opery Krakowskiej (Bogusław Nowak), Teatru Scena STU (Tadeusz Konieczny) i zakopiańskiego Teatru im. Witkiewicza (Andrzej Dziuk). W przypadku trzech ostatnich mówiło się o przedłużeniu kontraktów, argumentując, że dla tych dyrektorów kolejna kadencja będzie ostatnią przed wejściem w wiek emerytalny. Poza tym, są dobrze oceniani, co potwierdza Leszek Zegzda.

Ale dla dyrektora Teatru im. Słowackiego miał to być ostatni sezon. – Tak się z dyrektorem Orzechowskim umawialiśmy – mówi Zegzda, odpowiedzialny w zarządzie województwa za sprawy kultury. I nie ukrywa, że chce, by konkurs został ogłoszony. – Ale sam nie decyduję, nie jestem samodzielną monadą – dodaje.

Marszałek Krupa przyznaje, że decyzja musi zostać wypracowana w drodze consensusu. – W piątek mamy spotkanie, na którym będziemy o tym rozmawiać z naszym koalicjantem z PSL – dodaje bez ogródek Zegzda. I też mówi, że wtorek musi być terminem ostatecznym. Bo przecież procedura konkursu, gdyby został ogłoszony, potrwa, a to sprawi, że nowy dyrektor zostanie wyłoniony w maju, co nie dałoby mu szans na rzetelne przygotowanie nowego sezonu.

Na razie Krzysztof Orzechowski (rocznik 1948), który prowadzi teatr od jesieni 1999 r., zaplanował premiery na cały rok. Nie chce komentować sytuacji. Nie kryje jednak, że do ewentualnego konkursu nie stanie. Uważa, że swą pracą pokazał, jaki teatr go interesuje i na jakim poziomie umie go prowadzić. Można się domyślać, że liczy na docenienie.