Archiwum

Aktualności



Lublin.Czy Teatr Andersena doczeka się nowej siedziby?

(Opublikowano 19 lutego 2016 )
- Nasi pracownicy siedzą w biurach bez okien, z odpadającym od wilgoci tynkiem. Do dyspozycji widzów jest jedna umywalka, a woda przeciekająca przez dach leje się przez dwa piętra – mówi Arkadiusz Klucznik, dyrektor Teatru im. Andersena. O wieloletnich problemach teatru pisze Kacper Sulowski w Gazecie Wyborczej – Lublin.
«W ostatnich tygodniach w lubelskich mediach pojawiały się sprzeczne informacje na temat przeprowadzki Teatru im. H. Ch. Andersena ze Starego Miasta. Choć plany urzędu miasta dotyczące przenosin instytucji nie są jeszcze konkretne, bardzo możliwe, że placówka jednak pozostanie w klasztorze oo. Dominikanów do czasu wyremontowania nowej siedziby teatru przy ul. Kunickiego.

Biura bez okien i odpadający tynk

Ale od początku. Teatr im H.Ch Andersena od 63 lat wynajmuje pomieszczenia w klasztorze oo. dominikanów na Starym Mieście. Część klasztoru zajmowana przez teatr nigdy nie była gruntownie remontowana i przystosowana do działalności instytucji teatralnej. Budynek nie spełnia wymogów przeciwpożarowych i nie jest dostosowany do obsługi niepełnosprawnych. – Nasi pracownicy siedzą w biurach bez okien, z odpadającym od wilgoci tynkiem. Widzowie muszą borykać się z widocznością na nieamfiteatralnej sali, w której nadal nie ma klimatyzacji ani profesjonalnej wentylacji. Do dyspozycji prawie 170 widzów, bo tyle miejsc liczy widownia, są dwie ubikacje dla dziewcząt i jedna dla chłopców – mówi Arkadiusz Klucznik, dyrektor placówki, który pod koniec stycznia wymówił umowę najmu z klasztorem. – Nie mogłem dłużej narażać swoich pracowników i widzów – dodaje dyrektor.

Ratusz poprosi o pieniądze ministra

Już kilka lat temu pojawił się pomysł, aby teatr przeniósł się do budynku byłego Domu Kultury Kolejarza przy ul. Kunickiego. Ratusz przygotował plan przebudowy gmachu i czekał na decyzję w sprawie przyznania środków unijnych w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Budynek miał być oddany w 2017 roku. Niespodziewanie plany miasta pokrzyżowała Komisja Europejska, która zdecydowała, że na wsparcie w ramach programu mogą liczyć wyłącznie inwestycje o maksymalnej wartości 5 mln euro (ok. 22 mln zł). To dwa razy mniej niż zakładano, w związku z tym ratusz podjął decyzję, że nie będzie ciął projektu, a pieniędzy poszuka gdzie indziej. – Poprosimy o środki ministerialne, a jeśli się nie uda, będziemy aplikować o pieniądze z innych programów europejskich. Inwestycja może się opóźnić, ale będzie zrealizowana – zapewnia Krzysztof Komorski, zastępca prezydenta.

Będzie remont klasztoru

Kilka tygodni temu pisaliśmy w “Wyborczej”, że do czasu zakończenia remontu nowej siedziby teatr może przenieść się do Centrum Spotkania Kultur. Dziś jednak i ta opcja stoi pod znakiem zapytania, bo ratusz zadeklarował jednak remont siedziby przy Dominikańskiej. – Wydział Inwestycji i Remontów został zobowiązany do szybkiego opracowania ekspertyzy odstępstw od warunków technicznych w zakresie drogi pożarowej do budynku. Po zatwierdzeniu dokumentu będzie można przystąpić do aktualizacji istniejącego projektu budowlanego i dostosowania części teatru do nowych wytycznych – deklaruje Komorski. Chodzi o przystosowanie budynku do przepisów bezpieczeństwa i wykonanie najbardziej potrzebnych prac, np. załatania dziur w dachu.

Ośmiu aktorów na dwóch metrach kwadratowych

- Czy takie rozwiązanie satysfakcjonuje teatr? – Pytamy dyrektora.

- Obiecywany remont dotyczy wyłącznie warunków przeciwpożarowych. Nawet jeśli zostaną one poprawione, teatr nadal będzie posiadał trzy toalety i jedną umywalkę dla widzów, nadal biura nie będą miały okien, bo nikt ich nie wykuje w zabytkowej ścianie, nadal ośmiu aktorów będzie siedzieć na dwóch metrach kwadratowych. Taki stan traktuję jako osobistą moją porażkę w ośmioletnich staraniach o polepszenie warunków siedziby teatru – odpowiada dyrektor. I dodaje: – Wiem, że wielu lublinian dziwi się, że tak aktywnie chcemy opuścić klasztor. Bardzo niewielu widziało, jak przez dziurawy dach przecieka woda lejąc się przez dwa piętra, jak nasi mali widzowie stoją na przerwie w kolejkach do toalety, jak wyciągają szyje by zobaczyć, co dzieje się na scenie. Wiem też, że niewielu lublinian rozumie nasz kłopot, bo przez dziesiątki lat próbowaliśmy tuszować problemy naszej siedziby. – odpowiada Klucznik.»

“Dlaczego “Andersen” musi opuścić Dominikańską? “Woda leje się przez dwa piętra”"
Kacper Sulowski
Gazeta Wyborcza – Lublin online

Znamy następcę Krzysztofa Jasińskiego w Teatrze STU

(Opublikowano 19 lutego 2016 )
Krzysztof JasińskiKrzysztof Jasiński (Fot. Jakub Ociepa / Agencja Gazeta)

Krzysztof Pluskota, reżyser i aktor będzie nowym dyrektorem Teatru Scena STU. Nowy dyrektor zastąpi na tym stanowisku Krzysztofa Jasińskiego, założyciela Teatru STU, który odchodzi na emeryturę
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
O nominacji poinformował podczas jubileuszowego spotkania w krakowskim magistracie Krzysztof Jasiński, założyciel i dyrektor artystyczny świętującego w tym roku 50-lecie działalności teatru.

- Dzisiaj zamyka się i otwiera pewien etap działalności Teatru STU. Pięćdziesiąt lat minęło, a dokładnie minie 20 lutego o godz. 15. I to już moje odchodzenie. Chcę przestać być dyrektorem, bo jakimś cudem udało mi się doprowadzić ten teatr do miejsca, w którym jest, a to wielkie osiągnięcie dla mnie i dla wszystkich wieloletnich współpracowników. Sam mianowałem siebie dyrektorem i sam się z tej roli zdejmę – mówił w piątek Krzysztof Jasiński na jubileuszowej uroczystości w urzędzie miasta.

Ryzyko jest wyłącznie po mojej stronie

Dyrektor ujawnił nazwisko swojego następcy w niekonwencjonalnym stylu. – Za chwilę uścisnę dłoń jednej z osób zgromadzonych tutaj na sali, prosząc, by wybaczyła mi ten stres, na jaki ją narażam. Nie wiem, czy osoba, do której się teraz zwrócę, nie powie mi, że jestem pieprznięty albo coś mi się poprzekręcało w głowie. Ryzyko jest wyłącznie po mojej stronie. Apeluję do was, byście wsparli mojego nowego dyrektora, by dzierżył sztandar teatru wysoko w górze – powiedział Krzysztof Jasiński i… opuścił mównicę, by podejść i uścisnąć dłoń Krzysztofa Pluskoty, nowego dyrektora artystycznego Teatru STU.

Krzysztof Pluskota nie krył zdumienia. – Nie wiem, czy jakiekolwiek moje słowa mają dzisiaj sens. W tej chwili, na całym świecie nie ma chyba osoby bardziej zaskoczonej niż ja – mówił.

Rewolucji w zarządzaniu raczej nie będzie

Kim jest następca Jasińskiego? Krzysztof Pluskota w 2001 roku ukończył krakowską PWST. Na Scenie STU zadebiutował rok wcześniej, w spektaklu Rafała Kmity “Wszyscyśmy z jednego szynela”. I od tego czasu występuje na jego deskach. Co oznacza, że dyrekcję, aktorów, a nawet odwiedzającą teatr publiczność świetnie zna.

O planach Krzysztofa Pluskota na razie niewiele wiadomo. Jednak rewolucji w zarządzaniu raczej nie będzie, zwłaszcza że Jasiński nadal pozostaje współdyrektorem instytucji.

Zmiany mogą przyjść ze strony miasta. Decyzją magistratu od tego roku Scena STU staje się teatrem miejskim. Do tej pory podlegała dwóm instytucjom – Urzędowi Marszałkowskiemu i Urzędowi Miasta Krakowa. W zamian za odstąpienie pełni zwierzchnictwa nad teatrem, Urząd Marszałkowski otrzymał na wyłączność Muzeum Armii Krajowej.

Co to oznacza dla STU? W 2015 r. teatr otrzymywał 1,256 mln zł od Urzędu Marszałkowskiego, a od miasta 960 tys. W ostatniej dekadzie władze miasta przeznaczyły na rzecz teatru ponad 2 mln zł. Jak teraz rozłożą się te kwoty, na razie nie wiadomo.

- STU jest teatrem specyficznym – to legenda i ikona artystyczna Krakowa, coś wyjątkowego, co zdarzyło się na mapie naszego kulturalnego miasta – mówił na uroczystości jubileuszowej prezydent Jacek Majchrowski.

Marta Gruszecka, kp

Cały tekst: http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,19650495,znamy-juz-nastepce-krzysztofa-jasinskiego-w-teatrze-stu.html#ixzz40eb22uGs

Kraków. Siedmiu kandydatów na dyrektora Teatru Ludowego

(Opublikowano 19 lutego 2016 )

Jackowi Stramie, szefowi Teatru Ludowego, kadencja kończy się 31 sierpnia.

«Nieoficjalnie wiemy, iż zgłosiło się siedem osób. Są to: Małgorzata Bogajewska, Dorota Ignatjew, Izabela Kosowska, Jerzy Maciej Fedorowicz (syn długoletniego dyrektora tej sceny), Leszek Piskorz, Piotr Sieklucki i Piotr Waligórski.

Aspiruje zatem czworo reżyserów: Małgorzata Bogajewska, Dorota Ignatjew, Piotr Sieklucki i Piotr Waligórski; jeden aktor – Leszek Piskorz, znany z wielu ról w Starym Teatrze, w którym spędził życie zawodowe; oraz dwoje menedżerów: Izabela Kosowska – do stycznia kierowała Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek, wcześniej Capellą Cracoviensis i dawnym krakowskim kinoteatrem Uciecha; oraz Jerzy Fedorowicz junior, pracujący w “Ludowym” od 20 lat, jego obecny wicedyrektor.

Z uwagi na swe wykształcenie (produkcja filmowo-telewizyjna na Uniwersytecie Śląskim i podyplomowe studia z zarządzania kulturą na UJ) chce kierować teatrem wspólnie z reżyserem Pawłem Szumcem, który odpowiadałby za sprawy artystyczne.

Szumiec jest zespołowi tego teatru znany z realizacji takich spektakli, jak “Wszystko o kobietach”, “Hotel Babilon”, “Królik królik”, czy “53 wojny”. Piotr Waligórski, pochodzący z Krakowa, absolwent krakowskiej PWST, wyreżyserował w “Ludowym” spektakle: “Ballada o Nowej Hucie”, “Jakobi i Leidental”, “Kochanowo i okolice”.

Małgorzata Bogajewska, która w latach 2004-2006 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Teatru im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, dała się w Krakowie poznać z realizacji w teatrze Bagatela spektaklu “Tato”. Nie miała natomiast z naszym miastem kontaktów Dorota Ignatjew, także absolwentka PWST w Krakowie, od 2011 roku będąca zastępcą dyrektora ds. artystycznych w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Piotr Sieklucki, aktor i reżyser, też po krakowskiej PWST, to z kolei twórca i szef prowadzonego przez stowarzyszenie Teatru Nowego, gdzie stworzył takie spektakle, jak: “Szwaczki”, “Tu wolna Europa”, “Lubiewo: ciotowski bicz”, “Encyklopedia duszy rosyjskiej”, “Wysocki. Powrót do ZSRR”. W Teatrze Ludowym zrealizował “Amy. Klub 27″.

O tym, kto stanie od nowego sezonu na czele Teatru Ludowego zadecyduje 9-osobowa komisja, w której poza trzema przedstawicielami władz miasta Krakowa, teatru (Jagoda Pietruszkówna i Włodzimierz Brodecki), zasiądą m.in. Andrzej Seweryn, dyrektor Teatru Polskiego w Warszawie – jako reprezentant ministerstwa kultury, a także Bolesław Brzozowski – przewodniczący oddziału ZASP w Krakowie.

Opinie w zespole “Ludowego” są podzielone; wygląda na to, iż nie ma on jednego kandydata, acz jest dwoje, a może nawet troje, budzących największe nadzieje. Przypomnijmy, iż nowo wybrana osoba będzie dziewiątym dyrektorem tej sceny, a wśród poprzedników ma tak wybitnych twórców, jak Krystyna Skuszanka czy Józef Szajna.»

“Siedmiu wspaniałych? Przegląd kandydatów do “Ludowego”"
Wacław Krupiński
Dziennik Polski online

Konkursy: Rada Artystyczna i zespół Teatr Polski we Wrocławiu protestują przeciwko ogłoszeniu konkursu na dyrektora.

(Opublikowano 16 lutego 2016 )
Rada Artystyczna Teatru Polskiego wydała oświadczenie w sprawie planowanego konkursu na stanowisko dyrektora instytucji. – Teatr Polski jest własnością wrocławian, Dolnoślązaków, ale też załogi teatralnej. I załoga chce znać przyszłość teatru – komentuje Piotr Rudzki, kierownik literacki.
E-TEATR.PL

Internet. “Teatra polskie historie” Kosińskiego do pobrania za darmo

(Opublikowano 16 lutego 2016 )

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego opublikował elektroniczną wersję niedostępnej od kilku lat książkiTeatra polskie. Historie prof. Dariusza Kosińskiego. Jedną z najważniejszych w ostatnich latach książek o polskim teatrze można pobrać za darmo w formatach EPUB i MOBI. E-book zachowuje bogatą ikonografię oraz zróżnicowaną typografię książki.

Teatra polskie. Historie zostały wydane w 2010 roku przez Instytut Teatralny i Wydawnictwo Naukowe PWN, a nakład 1000 egzemplarzy bardzo szybko został wyczerpany. Od tamtego czasu książka, prezentująca historię polskich działań przedstawieniowych od przełomu X i XI wieku do współczesności, była właściwie niedostępna.

Autor, zgodnie ze współczesnymi nurtami światowej teatrologii, rozumie teatr performatywnie, jako wydarzenie społeczne, które zależy w takim samym stopniu od jego twórców, co od każdorazowo gromadzącej się publiczności. Przyjmując tak szeroką perspektywę, obejmuje oglądem nie tylko działalność stricte teatralną, ale również ceremonie, manifestacje, obchody rocznicowe, widowiska i rytuały. Pięć równoległych historii: o teatrze świąt, teatrze przemiany, teatrze władzy, teatrze narodowym oraz teatrze kulturalnego miasta tworzy ciekawą opowieść o kulturze polskiej ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów widowiskowych.

Dariusz Kosiński za Teatra polskie. Historie został uhonorowany Nagrodą Znaku i Hestii im ks. Józefa Tischnera w 2011 roku w kategorii publicystyki/eseistyki na tematy społeczne. W uzasadnieniu napisano, że autor wychodząc od dziejów polskiego teatru, ujawnia w książce „najgłębsze pokłady narodowego imaginarium”, „brawurowo pokazuje polską tożsamość rozpiętą między świętem, ceremonią i społecznym protestem” oraz „rzuca także światło na tygiel polskiej kultury XXI wieku”.

Wydany przez Instytut Teatralny w formatach EPUB i MOBI e-book zachowuje bogatą ikonografię książki oraz zróżnicowaną typografię.

W najbliższym czasie Teatra polskie. Historie ukażą się także w języku angielskim oraz chińskim. Książka już dziś dostępna jest w tłumaczeniu na język niemiecki.

Dariusz Kosiński: Teatra polskie. Historie

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

Pobierz:
Teatra_polskie_Dariusz_Kosinski.epub

Pobierz:
Teatra_polskie_Dariusz_Kosinski.mobi

Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

(Opublikowano 14 lutego 2016 )

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie to uznana scena teatralna z ponad 100 letnią historią.

Zarząd Województwa Małopolskiego ogłosił konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, dla którego Województwo pełni funkcję organizatora.

Poniżej prezentujemy link do ogłoszenia konkursowego, w którym zawarty jest regulamin konkursu.  Wszystkie osoby zainteresowane tworzeniem przyszłej wizji Teatru  zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie. Termin składania zgłoszeń udziału w konkursie wraz z programem dla tej instytucji  upływa 13.03.2016 r.

Link: http://bip.malopolska.pl/umwm/Article/id,287100.html

Ze szczególnym zainteresowaniem przyjęte zostaną propozycje kandydatów, którzy określą koncepcję funkcjonowania Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odnoszącą  się w szczególności do realnych, a nie intencyjnych sposobów/warunków realizacji wyznaczonych celów. Koncepcja powinna zawierać także założenia oferty programowej Teatru (kulturalnej, artystycznej, edukacyjnej, promocyjno-wydawniczej etc.). Oczekuje się oferty, która będzie prezentować wysoką jakość repertuarową Teatru; oferty wyróżniającej się wrażliwością na zachodzące procesy i wyzwania cywilizacyjne; oferty prezentującej twórcze sposoby przekazywania treści, sposoby poszukiwania nowych form uczestnictwa, budowania relacji z otoczeniem, w tym z grupami o utrudnionym (z różnych powodów) dostępie do dóbr kultury; oferty wyjątkowej, spójnej z wizją i misją Teatru, budującej jego markę i pozycję na rynku.

W październiku 2015 r. miał miejsce jubileusz 45-lecia pracy twórczej Krzysztofa Orzechowskiego, Dyrektora Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Wydarzenie to, było swego rodzaju podsumowaniem dorobku, podziękowaniem za lata owocnej pracy na rzecz rozwijania działalności Teatru i promowania kultury. Znaczący dorobek artystyczny, umiejętności zarządcze, jak i umiłowanie Teatru i sztuki charakteryzowały Krzysztofa Orzechowskiego, kierującego Teatrem od 1999 r.

Dotknij Teatru 2016 – włącz się do akcji

(Opublikowano 14 lutego 2016 )
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi zapraszają artystów oraz instytucje i organizacje kultury do udziału w akcji „Dotknij Teatru 2016”. Zaplanowane wydarzenia – spektakle, warsztaty, koncerty i inne atrakcje – które wzbogacą program obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru, zgłaszać można poprzez koordynatorów regionalnych w całej Polsce. Szczegółowe informacje znajdują się także na stronie www.dotknij-teatru.pl. W tym roku „Dotknij Teatru” potrwa od 27 marca do 3 kwietnia.

„Dotknij Teatru” to ogólnopolski projekt, koordynowany przez Instytut Teatralny oraz Teatr Nowy w Łodzi, a organizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Jego celem jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. To wyjątkowo szeroka i interdyscyplinarna forma obchodów Dnia Teatru.

Poprzez program zawierający różnorodne działania, m.in. spektakle, warsztaty, czytania dramatów, akcje plenerowe, performance, wystawy, próby otwarte, projekcje, wykłady i koncerty, promuje i popularyzuje sztukę teatru, czyni ją dostępną w najróżniejszych przestrzeniach. Widzowie poznają teatr „od kuchni”, zostają zaproszeni do wspólnego tworzenia. W tym roku szczególnie widoczny w programie „Dotknij Teatru” będzie temat gry, zabawy i maskarady.

Projekt „Dotknij Teatru” powstał w 2010 roku w Łodzi. Jego inicjatorem była grupa łódzkich artystów i animatorów kultury, a koordynacji podjął się Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka. Niemal równocześnie w Warszawie rozwinął się projekt Instytutu Teatralnego Chodź do teatru!, realizujący podobne cele. W związku z tym postanowiono połączyć siły oraz zaprosić do programu kolejne regiony.

W 2012 roku „Dotknij Teatru” świętowano już wspólnie w Łodzi, w Wielkopolsce, na Śląsku i na Mazowszu. W 2013 roku przyłączyli się partnerzy ze wszystkich województw, pozwalając na organizację niemal 600 wydarzeń w 45 miastach. W edycji 2014 udział wzięło 49 miast, 178 podmiotów, odbyło się 701 wydarzeń. W 2015 roku udział wzięło już 55 miast, 189 podmiotów, a wydarzeń było blisko 800.

Świętujcie Międzynarodowy Dzień Teatru z nami! Zapraszamy!

STRONA INTERNETOWA: http://dotknij-teatru.pl/

Ruszajcie w trasę z TEATREM POLSKA

(Opublikowano 14 lutego 2016 )

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłasza rozpoczęcie naboru do pierwszego etapu VIII edycji programu TEATR POLSKA. Zgłoszenia teatrów będą przyjmowane do 1 kwietnia 2016 roku.

Program TEATR POLSKA powstał, by ułatwiać dostęp do oferty teatralnej przez wparcie aktywności teatrów poza ich siedzibami, umożliwiając prezentacje spektakli w miejscowościach mających utrudniony dostęp do kultury, w których nie ma teatru instytucjonalnego.

Do programu mogą zgłaszać się teatry instytucjonalne, samorządowe instytucje kultury i organizacje pozarządowe.

Kwalifikacja spektakli zgłoszonych do programu przeprowadzana jest w dwóch etapach. Pierwszy etap polega na uzyskaniu rekomendacji od Komisji Artystycznej Programu (rozstrzygnięcie nastąpi do 10 maja), a drugi na ocenie projektów objazdów spektakli zarekomendowanych przez Komitet Organizacyjny na podstawie ich wiarygodności organizacyjnej i finansowej (wyniki drugiego etapu poznamy do 27 czerwca).

Pokazy spektakli w ramach programu będą odbywać się między 1 sierpnia a 30 listopada 2016 roku.

W zeszłorocznej edycji programu TEATR POLSKA teatry z 18 rekomendowanymi spektaklami odwiedziły 85 miejscowości w Polsce, odbyły się w sumie 173 prezentacje przedstawień, które zobaczyło ponad 30 tysięcy widzów. Pokazom spektakli towarzyszyły warsztaty teatralne, w których wzięło udział ponad 3,5 tysiąca uczestników.

Program TEATR POLSKA zainicjowany został w 2009 roku, a inspiracją do jego powstania były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały mieszkańcom małych miejscowości najważniejsze osiągnięcia kultury polskiej tamtego okresu.

Program Teatr Polska organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Regulamin i karty zgłoszeniowe dostępne są na stronach: www.polska.e-teatr.pl
oraz www.instytut-teatralny.pl.

Łódź. Jest kandydat na dyrektora Teatru Nowego

(Opublikowano 13 lutego 2016 )

Zamiast konkursu – mianowanie. Prezydent Hanna Zdanowska zgłosiła kandydata na dyrektora Teatru Nowego. Jest nim Krzysztof Dudek, były dyrektor Narodowego Centrum Kultury.

«- Zbierzemy teraz opinie działających w Teatrze Nowym związków zawodowych. Jeśli będą pozytywne, wystąpimy do ministra kultury o zgodę na odstąpienie od konkursu. Na decyzję minister ma 30 dni – mówi Krzysztof Kowalewicz, który zajmuje się w Wydziale Kultury UMŁ teatrami.

Krzysztof Dudek urodził się w Wieluniu. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. W latach 1987-92 był członkiem Niezależnego Zrzeszenia Studentów, działał w Pomarańczowej Alternatywie. Od 2009 roku był dyrektorem Narodowego Centrum Kultury. Na początku lutego zastąpił go Marek Mutor (szefował NCK w latach 2006-2007).

W latach 2006-2010 Dudek był radnym Sejmiku Województwa Łódzkiego, najpierw z ramienia PiS, od 2009 roku – PO. Poparł Hannę Zdanowską w wyborach prezydenckich. Od połowy 2011 roku jest członkiem Rady Nadzorczej MPK.

Teatr Nowy nie ma dyrektora od śmierci Zdzisława Jaskuły, 24 października ubiegłego roku.»

“Jest kandydat na dyrektora Teatru Nowego”
iz
Gazeta Wyborcza – Łódź online

Ostatnie miejsca na warsztaty z umów cywilnoprawnych!

(Opublikowano 11 lutego 2016 )

Na warsztaty zostało jeszcze kilka miejsc – nabór przedłużamy do 15 lutego. Zapraszamy także teatry niebędące członkami SDT i UPT oraz inne organizacje zajmujące się produkcją i prezentacją spektakli teatralnych.
Warsztaty “Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych” odbędą się 22 lutego 2016 r. w Teatrze Studio w Warszawie.

Uwaga warsztaty! PRAKTYCZNE ASPEKTY UMÓW CYWILNOPRAWNYCH W RAMACH REALIZACJI WIDOWISK W INSTYTUCJACH TEATRALNYCH

Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów

oraz

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

Zapraszają pracowników zatrudnionych w teatrach na stanowiskach ds. koordynacji / organizacji / pracy artystycznej, radców prawnych oraz innych pracowników związanych z procesem tworzenia umów cywilnoprawnych

do udziału w warsztatach PRAKTYCZNE ASPEKTY UMÓW CYWILNOPRAWNYCH W RAMACH REALIZACJI WIDOWISK W INSTYTUCJACH TEATRALNYCH.

Celem warsztatów jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania, realizacji oraz nadzoru nad realizacją umów cywilnoprawnych
z realizatorami, wykonawcami oraz obsługą techniczną przedstawień.

Warsztaty odbędą się 22 lutego 2016 r. (poniedziałek) w Teatrze Studio w Warszawie, Pl. Defilad 1, w godz., w godz. 11.00-17.00

Opłata za udział wynosi : członkowie SDT oraz UPT – 100 zł od osoby; pozostali : 200 zł.

Zgłoszenia można przesyłać na adres mailowy zarzad@uniapolskichteatrow.pl do 5 lutego br.

W treści maila prosimy o podanie : nazwy teatru, nazwisk uczestników oraz danych do rachunku, który Unia Polskich Teatrów wystawi po warsztacie (tj. nazwa teatru, siedziba, NIP), przy czym warunkiem przyjęcia jest dokonanie opłaty przelewem w ciągu 3 dni roboczych od potwierdzenia zgłoszenia przez biuro UPT.

Konto:

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

nr 08 1240 6292 1111 0000 5014 8097

tytuł przelewuwarsztaty – umowy cywilnoprawne

Liczba uczestników jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Informacje organizacyjne:

Termin: 22 lutego 2016 (poniedziałek) g. 11-17

Organizatorzy: Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów oraz Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów

Miejsce: Teatr Studio im. S. I. Witkiewicza, Pl. Defilad 1, 00-901 Warszawa

Uczestnicy – grupa docelowa: pracownicy zatrudnieni w teatrach na stanowiskach ds. koordynacji / organizacji / pracy artystycznej, radcy prawni,  inni pracownicy związani z procesem tworzenia umów cywilnoprawnych

Liczba uczestników: 25 do 30 osób

Odpłatność za udział: członkowie SDT i ZP UPT 100,00 zł, pozostałe osoby 200,00 zł

Konto:

Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów

08 1240 6292 1111 0000 5014 8097

Harmonogram:

10:00 – 11:00 rejestracja uczestników

11:00 – 12:30 zajęcia warsztatowe

12:30 – 13:00 przerwa kawowa

13:00 – 14:30 zajęcia warsztatowe

14:30 – 15:00 przerwa kawowa

15:00 – 16:30 zajęcia warsztatowe

16:30 – 17:00 zakończenie spotkania, wyjście uczestników z teatru

Kontakt : Biuro Związku Pracodawców Unia Polskich Teatrów, Kierownik Maria Gąssowskazarząd@uniapolskichteatrow.pl 22 825-13-52

PROGRAM

Tytuł: Praktyczne aspekty umów cywilnoprawnych w ramach realizacji widowisk w instytucjach teatralnych

Celem warsztatów jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania, negocjacji oraz nadzoru nad realizacją umów cywilnoprawnych z realizatorami, artystami wykonawcami oraz obsługą techniczną uczestniczącymi w realizacji widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawień teatralnych oraz koncertów. Podczas warsztatów zostaną przedstawione konsekwencje zawarcia umów różnego rodzaju umów.

Warsztaty opierają się przede wszystkim na analizie przykładowych klauzul umownych oraz analizie studium przepadków z uwzględnieniem orzecznictwa sądów powszechnych.

Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla pracowników teatrów zajmujących się przygotowywaniem oraz negocjacjami umów obejmujących realizację widowiska.

Warsztaty poprowadzą:

Agnieszka Kądziela-Piasecka – radca prawny od 2009 r. specjalizujący się w obsłudze instytucji kultury t. j. Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Muzyczny ROMA, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Zdobywała doświadczenie w departamencie własności intelektualnej w Kancelarii Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy prowadząc obsługę prawną agencji reklamowych, domów mediowych i produkcyjnych, przedsięwzięć artystycznych i producenckich oraz reprezentując klientów w sporach sądowych z zakresu prawa cywilnego, w szczególności z zakresu ochrony dóbr osobistych osób fizycznych i prawnych, prawa prasowego, ochrony praw autorskich.

Anna Piechocka – radca prawny od 2009 specjalizujący się w obsłudze instytucji kultury: Teatr Wielki – Opera Narodowa, Teatr Narodowy. Pierwsze doświadczenia zdobywała pracując w Departamencie Prawnym, Wydziale Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Następnie zajmowała się obsługą prawną Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej instytutu badawczego (wcześniej jednostki badawczo-rozwojowej) – rejestru nazw w domenie .pl. Jest wieloletnim członkiem Rady przy Sądzie Polubownym ds. Domen Internetowych. Współpracowała przy projekcie tworzenia biblioteki cyfrowej z Biblioteką Narodową.

Ramowy Program:

  1. Zasady ogólne konstruowania umów
  1. Umowa o dzieło w oparciu o wybrane przykłady
  1. Przedmiot umowy
  2. Obowiązki Wykonawcy
  3. Obowiązki Zamawiającego
  4. Wynagrodzenie
  5. Odpowiedzialność Wykonawcy
  6. Skutki niewykonania umowy
  7. Rozwiązanie umowy
  1. Umowy prawno-autorskie z realizatorami widowisk
  1. Umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich (podstawowe klauzule, zakres przenoszonego prawa, problem wynagrodzenia itp.)
  2. Umowa licencyjna
  3. Prawa zależne
  4. Prawa osobiste
  5. Współtwórczość
  6. Utwory pracownicze
  1. Umowy o artystyczne wykonanie
  1. Korzystanie z artystycznego wykonania
  2. Prawo do wynagrodzenia
  3. Prawa osobiste
  4. Umowa z agencją artystyczną
  5. Umowy z małoletnimi artystami
  1. Umowa zlecenie w oparciu o wybrane przykłady
  1. Zawarcie umowy
  2. Treść umowy – prawa i obowiązki stron,
  3. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
  4. Rozwiązanie umowy
  5. Zlecenie a świadczenie usług
  1. Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne
  1. Podatkowe skutki zawarcia umowy cywilnoprawnej
  1. Koszty uzyskania przychodu 50%
  2. Koszty uzyskania przychodu 20%
  3. Kwotowe koszty uzyskania przychodu
  4. Umowy bez kosztów uzyskania przychodu
  5. Podatek u źródła
  1. Składki na ubezpieczenia społeczne a rodzaj umowy
  1. Składki od umów o dzieło
  2. Warianty podlegania ubezpieczeniom przez zleceniobiorców
  3. Umowy z przeniesieniem praw autorskich a składki ZUS
  4. Jak zawierać umowy o dzieło, żeby wybronić je przed ZUS – orzecznictwo
  1. Podsumowanie