Nowym rektorem Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie został Wojciech Malajkat.
Wybory na stanowisko rektora Akademii Teatralnej w kadencji 2016-2020 wygrał prof. Wojciech Malajkat. Gratulujemy!
Nowym rektorem Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie został Wojciech Malajkat.
Wybory na stanowisko rektora Akademii Teatralnej w kadencji 2016-2020 wygrał prof. Wojciech Malajkat. Gratulujemy!
Zarząd Województwa Podlaskiego ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, ul. Elektryczna 12, 15-080 Białystok
Celem konkursu jest wyłonienie kandydata na dyrektora Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, którego zadaniem będzie kierowanie całokształtem działalności artystycznej instytucji samorządowej funkcjonującej na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
1. Warunkiem przystąpienia do konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, zwanego dalej Teatrem, jest spełnienie przez kandydata następujących wymagań:
OBOWIĄZKOWE:
1) wykształcenie wyższe magisterskie;
2) co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe (do tego okresu wlicza się zatrudnienie w ramach stosunku pracy, zatrudnienie na podstawie umów cywilno-prawnych, prowadzenie działalności gospodarczej, odbyte staże i praktyki);
3) znajomość języka obcego w stopniu komunikatywnym w mowie i piśmie;
4) dobry stan zdrowia;
5) niekaralność;
6) pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych.
FAKULTATYWNE, PREFEROWANE:
1) 2-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym;
2) ukończone studia na kierunkach artystycznych lub humanistycznych z zakresu kultury;
3) doświadczenie zawodowe w zakresie zarządzania i realizacji projektów
z zakresu kultury, w tym z zakresu działalności teatralnej;
4) ukończone studia podyplomowe lub kursy, szkolenia z zakresu ekonomii, zarządzania i marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania w kulturze.
2. Oferty składane przez kandydatów muszą zawierać:
1) pisemne zgłoszenie się do konkursu z motywacją kandydowania na stanowisko dyrektora Teatru;
2) pisemne opracowanie (w wersji papierowej i elektronicznej umożliwiającej jej edycję) koncepcji zarządzania i program działania Teatru (merytoryczny, organizacyjny
i finansowy) na okres 3 lat (do 10 stron formatu A-4, czcionka Times New Roman 12, odstępy 1,5);
3) kwestionariusz osobowy z fotografią;
4) życiorys z opisem dorobku zawodowego;
5) kopię dokumentu potwierdzającego tożsamość;
6) kopię dyplomu ukończenia studiów wyższych magisterskich;
7) dokumenty, np. dyplomy, certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia, umowy cywilno-prawne, wypis z rejestru działalności gospodarczej i in. (oryginały lub kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem przez kandydata) potwierdzające wymagane doświadczenie zawodowe, umiejętności, wykształcenie, kwalifikacje, staż pracy, aktualne zatrudnienie.
8) zaświadczenie o stanie zdrowia wskazujące na brak przeciwwskazań do pracy na stanowisku kierowniczym wystawione nie wcześniej niż miesiąc przed złożeniem oferty;
9) oświadczenie, że kandydat nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne;
10) oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 168);
11) oświadczenie, że kandydat posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
12) oświadczenie, że kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1182, z późn. zm.) w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Teatru;
13) adres do korespondencji, w tym elektronicznej;
14) do oferty mogą być dołączone inne dokumenty potwierdzające dorobek i osiągnięcia zawodowe, w tym opinie i rekomendacje.
3. Warunkiem dopuszczenia oferty do procedury konkursowej jest spełnienie wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie w pkt 1 i 2 (z wyłączeniem wymagań fakultatywnych).
4. Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru odbywa się z uwzględnieniem przepisów o dostępie do informacji publicznej.
5. Wymagane dokumenty aplikacyjne należy przesyłać w zamkniętych kopertach z podanym na kopercie adresem zwrotnym i dopiskiem: “KONKURS NA KANDYDATA NA STANOWISKO DYREKTORA TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. ALEKSANDRA WĘGIERKI W BIAŁYMSTOKU” na adres:
Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, ul. Kard. S. Wyszyńskiego 1 15-888 Białystok lub składać osobiście
w sekretariacie Departamentu pok. 305. w terminie od 21. 03. 2016 r. do 22.04. 2016 r.
W przypadku przesyłania ofert za pośrednictwem poczty listem poleconym decyduje data stempla pocztowego. Oferty, które wpłyną do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego po terminie, nie będą rozpatrywane.
6. Konkurs przeprowadzony zostanie przez Komisję powołaną przez Zarząd Województwa Podlaskiego.
7. O dopuszczeniu do procedury konkursowej oraz o miejscu i terminie rozmowy kwalifikacyjnej kandydaci zostaną powiadomieni indywidualnie.
8. Zapoznanie się kandydatów z warunkami organizacyjno-finansowymi działalności Teatru możliwe jest w siedzibie Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, ul. Kard. S. Wyszyńskiego 1 15-888 Białystok, piętro III, pok. 309, tel. 856654532, w godzinach 8.00 – 15.00.
9. Zwrot dokumentów złożonych do konkursu nastąpi po jego zakończeniu i ogłoszeniu wyników.
10. Przewidywane rozstrzygnięcie postępowania powinno nastąpić w ciągu dwóch miesięcy od daty upływu terminu składania ofert.
11. Informacje o regulaminie komisji konkursowej, wynikach konkursu będą zamieszczane na stronie internetowej Województwa Podlaskiego: www.wrotapodlasia.pl.
12. Informacje dotyczące konkursu można uzyskać w Departamencie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, ul. Kard. S. Wyszyńskiego 1, III piętro, pok. 309, Tel. 856654534, e-mail: eliza.dubrowska @wrotapodlasia.pl
13. Objęcie stanowiska dyrektora, na okres minimum trzech sezonów artystycznych, nastąpi od 01 września 2016 r.
Głównym celem “Dotknij Teatru” jest stworzenie możliwości twórczego spotkania artystów teatru i widzów. W tym roku do akcji przystąpiło wielu nowych partnerów i wiele nowych miast: wśród nich są zarówno miasta wojewódzkie (Warszawa, Wrocław, Bydgoszcz czy Lublin), jak i mniejsze ośrodki (np. Chrzanów, Józefów czy Łomża). W “Dotknij Teatru” 2016 zaangażowało się blisko 150 instytucji i twórców niezależnych z 15 województw (w tym roku DT nie dotrze tylko do województwa opolskiego). Oferta kulturalna przygotowana w ramach DT, na którą składa się około 400 wydarzeń, jest bardzo różnorodna: to zarówno spektakle, performance, koncerty, projekcje, czytania dramatów czy próby otwarte, jak i warsztaty, wystawy oraz wykłady. Wszystkie wydarzenia dostępne są w specjalnych cenach lub bezpłatnie – co jest jedną z podstawowych zasad “Dotknij Teatru”.
Wśród uczestników akcji znalazły się w tym roku teatry publiczne (narodowe, marszałkowskie, miejskie), teatry prywatne, teatry offowe, domy kultury w strukturach, w których działają amatorskie grupy teatralne, grupy nieformalne, artyści niezależni, fundacje, stowarzyszenia i teatry szkolne.
Najwięcej wydarzeń, jak co roku, przygotowała Łódź i okolice (ponad 80). Szeroką ofertę będą miały też województwo małopolskie i śląskie – w każdym z nich odbędzie się około 50 imprez. Południe Polski dogania Mazowsze, gdzie będzie ich ponad 40.
Ideą działań teatralnych podejmowanych w ramach projektu jest wchodzenie w interakcję z widzem i umożliwienie mu wejścia za teatralne kulisy – co można rozumieć zarówno dosłownie, jak i metaforycznie. Sposób przygotowania akcji w poszczególnych regionach jest różnorodny – wynika z ich specyfiki oraz możliwości finansowych. Dla teatru udział oznacza zorganizowanie specjalnego wydarzenia – na przykład warsztatu, spotkania, wycieczki po teatrze – lub przekazanie nieodpłatnych zaproszeń (bądź biletów w promocyjnej cenie) na spektakle oraz inne wydarzenia repertuarowe.
Przed sześcioma laty akcję “Dotknij Teatru” po raz pierwszy zorganizowała łódzka Grupa Inicjatywna. Niemal równocześnie w Warszawie rozwinął się projekt Instytutu Teatralnego “Chodź do teatru!” realizujący podobne cele. W związku z tym postanowiono połączyć siły oraz zachęcić inne regiony do włączenia się w “Dotknij Teatru”.
W 2012 roku wspólnie świętowano w województwie łódzkim, w Wielkopolsce, na Śląsku i na Mazowszu. Dwa lata później zorganizowano już kilkaset wydarzeń w 49 miastach całej Polski. Przed rokiem w “Dotknij Teatru” wzięły udział instytucje kultury i artyści z 53 polskich miast.
Więcej informacji o tegorocznej edycji oraz szczegółowy program znajduje się na stronie www.dotknij-teatru.pl – patrz link pod tekstem
***
Wybrane wydarzenia w ramach “Dotknij Teatru” 2016:
Łódź. 39 spektakli (w tym 17 premier), 100 godzin warsztatów oraz pokazy, spotkania, wieczory autorskie i performance – tak wyglądają obchody “Dotknij Teatru” w województwie łódzkim. Jednym z największych wydarzeń będzie premiera “Dogville” Marcina Libera na podstawie filmu Larsa von Triera. Premiery przygotowały także m.in. Teatr Powszechny (“Follow the White Rabbit”, reż. Arkadiusz Wójcik), Teatr Lalek “Arlekin” (“O diable i cyruliku”, reż. Waldemar Wolański), Teatr Szwalnia (aż dwie: “Jesteśmy /-”", reż. Marcin Brzozowski oraz “Łysa śpiewaczka”, reż. Ewa Mirowska) czy Teatr Chorea (“Szczelina”, reż. Tomasz Rodowicz). W Teatrze Szwalnia odbędzie się także premiera spektaklu “Wieczór Tischnerowski” przygotowana przez Koło naukowe studentów Wydziału Aktorskiego PWSFTViT oraz artystki niezależnej Anny Ciszowskiej (“…dla Jennifer”, wystąpią Łukasz Chrzuszcz i Michał Ratajski). Teatr Nowy im. Kazimierza z Łodzi, jeden z koordynatorów “Dotknij Teatru”, zaprosi także do performatywnej gry “Metoda ustawień narodowych” oraz na performance Jana Czaplińskiego “Historia t-shirta”.
Dolny Śląsk i Śląsk. Widzowie Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu wezmą udział w performatywnej wycieczce po teatrze, a na koniec zwiedzania wezmą udział w próbie spektaklu “Zapolska Superstar” (czyli jak przegrywać, żeby wygrać) w reż. Anety Groszyńskiej-Liweń. Teatr przygotował też pokazy “Męczenników” w reż. Anny Augustynowicz w bardzo promocyjnej cenie. Wiele wydarzeń – bo aż 6 – głównie warsztatów, ale też spektaklu “Noc bez księżyca” w reżyserii Maćko Prusaka zaplanował też Wrocławski Teatr Lalek. We Wrocławiu w akcję zaangażował się także Teatr Muzyczny Capitol, który zaprosi na warsztaty i spotkania z Agatą Dudą-Gracz, reżyserką “Po Burzy Szekspira”. W województwie śląskim w akcji “Dotknij Teatru” wezmą udział m.in. Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum, Teatr Lalek Banialuka z Bielska Białej, Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, Teatr Rozrywki w Chorzowie czy Teatr Zagłębia w Sosnowcu. W tym ostatnim przeprowadzone zostaną warsztaty na temat wystąpień publicznych, a także pokazany spektakl Remigiusza Brzyka “Koń, kobieta i kanarek”. Teatr w Sosnowcu otworzy swoje podwoje dla zwiedzających, podobnie jak Teatr Rozrywki w Chorzowie i Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, który zorganizuje również spotkanie z Adamem Sajnukiem, reżyserem spektaklu “Efekt”.
Mazowsze. Najwięcej wydarzeń w województwie mazowieckim przygotowała Warszawa – w akcji weźmie udział 20 scen. Teatr Ochoty przygotował dla widzów aż trzy wydarzenia: spektakl “Burza” Igora Gorzkowskiego oraz czytanie “W poszukiwaniu straconego czasu” Marcela Prousta w wykonaniu Teatru Opera Buffa oraz performatywne działanie w przestrzeni teatru “Zagraj w teatr”. 1 kwietnia swoje przestrzenie otworzy dla widzów Teatr Narodowy. TR Warszawa pokaże w specjalnej cenie swoją głośną i docenianą premierę “Holzwege”, łącząc to z warsztatem, a także szósty odcinek z serii czytań mikrodramatów opartych na powieści “Balladyny i romanse”. W Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego pokazany zostanie spektakl Teatru 21 “Klauni, czyli o rodzinie. Odc. 3″ w reżyserii Justyny Sobczyk – reżyserki nagrodzonej w tym roku “Kamykiem” Puzyny. Instytut zaprasza też 3 kwietnia na Spacerownik Teatralny – dla dzieci i dorosłych. Wydarzenia dla najmłodszych widzów przygotował m.in. Teatr Baj, Teatr Polski im. Szyfmana, Teatr Rampa. Na terenie województwa mazowieckiego w akcję włączą się także Płock (Teatr im. Szaniawskiego), Józefów i Radom (Dom Kultury Resursa).
Małopolska. Jedno z ciekawszych wydarzeń przygotował Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie – spektakl w wykonaniu członków zespołu technicznego Starego Teatru “Kwestia techniki” w reżyserii i wg scenariusza Michała Buszewicza. Teatr Łaźnia Nowa szykuje wydarzenie, w którym na wzór współczesnych gier miejskich uczestnicy będą mogli w niekonwencjonalny sposób poznać historię teatru. Przedstawienia dla dzieci pokaże m.in. Teatr Bagatela (“O krasnoludkach, gąskach i sierotce Marysi”) oraz Teatr Groteska (“Kot w butach”). W akcję na terenie Małopolski włączy się także Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, który na 1 kwietnia przygotowuje prapremierę “Dziwnych sytuacji”.
Warmia i Mazury oraz Podlasie. Udział w akcji na terenie tych województw zapowiedziały takie sceny jak Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie (spektakl Operetka) czy Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (dzień otwarty – wycieczki, spektakle, a nawet karaoke). Włączą się także teatry alternatywne, m.in. Adam Walny z warsztatami i spektaklem “Noe”, zrealizowanym w autorskiej technice figur – instrumentów.
Kujawy i Pomorze. Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu przygotował grę miejską nawiązującą do spektaklu “Krzyżacy” w reżyserii Michała Kotańskiego, którego premiera odbędzie się 9 kwietnia. W Bydgoszczy swoje kulisy dla zwiedzających otworzy Teatr Polski, a Opera Nova pokaże operę “Rigoletto” Giuseppe Verdiego. Najwięcej wydarzeń w Trójmieście, m.in. warsztatów scenograficznych, aktorskich, pedagogicznych, performansów i spektaklu Z życia glist – zaplanował Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza. W akcję włączy się także Teatr Szekspirowski z przedstawieniami impresaryjnymi.
Wielkopolska. Teatr Polski obok przechadzek po teatrze zaprezentuje swoje głośne premiery: “Krakowiaków i Górali” w reż. Michała Kmiecika oraz spektakl dla dzieci w reż. Justyny Sobczyk pt. “Ojczyzna”. Centrum Sztuki Dziecka pokaże spektakl “Stopklatka” na podstawie Maliny Prześlugi w reż. Łukasza Chrzuszcza.
Lublin. W województwie lubelskim swój udział zapowiedziało 15 uczestników, nie tylko z samego Lublina, ale też z okolicznych miasteczek i wsi. Teatr Stary, jeden z najstarszych budynków teatralnych w Polsce, zaprosi chętnych do bezpłatnego zwiedzania budynku. Teatr Andersena, wykorzystując rekwizyty i scenografię teatralną ze spektaklu “Alicja w Krainie Czarów”, zaprosi dzieci do wspólnej zabawy i rozmowy wokół fabuły spektaklu i książki w ramach warsztatów “Każdy może być Alicją”.
W tym roku kończy się kadencja dyrektorów dwóch białostockich scen: Agnieszki Korytkowskiej-Mazur, która kieruje Teatrem Dramatycznym i Jacka Malinowskiego, który szefuje Białostockiemu Teatrowi Lalek. W tym drugim przypadku kontrakt dyrektorowi zostanie przedłużony bez konkursu.
- Wysoko oceniamy to, co Jacek Malinowski do tej pory zrobił dla teatru. Zasługuje to na kolejną kadencję. Jego wizja artystyczna, którą realizowała przez ostatnie cztery lata, jest satysfakqonu-jąca – ocenia Rafał Rudnicki, wiceprezydent Białegostoku odpowiedzialny m.in. za kulturę.
Magistrat otrzymał już zgodę ministra kultury na przedłużenie kontraktu dotychczasowemu dyrektorowi na kolejne cztery lata bez konkursu.
Natomiast jeszcze w marcu oficjalnie zostanie konkurs na szefa Teatru Dramatycznego.
Od kandydatów oczekuje się m.in. znajomości języka obcego, doświadczenia na stanowisku kierowniczym. Nowy dyrektor zostanie powołany l maja na trzy lata.
- To naturalna procedura po upłynie kadencji, chcemy poznać nową koncepcje na kolejne lata dla tego teatru – mówi Maciej Żywno, wicemarszałek odpowiedzialny m.in. za kulturę.
- To wspólna decyzja moja i przełożonych, więc nie jestem nią zaskoczona – przyznaje Agnieszka Korytkowska-Mazur. – Nie traktuję tego jako zawód, a funkcję, którą pełni się przez pewien czas.
Na razie nie zdecydowała, czy będzie startowała w konkursie. Poszukiwany jest także nowy szef Książnicy Podlaskiej, który zastąpi odchodzącego na emeryturę Jana Leończuka.
Jan Leończuk to poeta, prozaik, eseista i tłumacz. Dyrektorem największej biblioteki w północno-wschodniej Polsce jest od 1998 roku. Z końcem kwietnia przechodzi na emeryturę.
> Agnieszka Korytkowska-Mazur jest reżyserką, scenarzystką, kulturoznawcą i teatrologiem. Teatrem Dramatycznym kieruje od lipca 2012 roku. Nie zdecydowała czy stanie do konkursu.
> Jacek Malinowski jest reżyserem, wykładowcą na Wydziale Sztuki Lalkarskiej. Dyrektorem Białostockiego Teatru Lalek oficjalnie jest od września 2012 roku. Jego kontrakt będzie przedłużony.
Wczoraj 9-osobowa komisja konkursowa jako kandydatkę na dyrektorkę Teatru Ludowego w Krakowie wskazała reżyserkę Małgorzatę Bogajewską. 40-letnia reżyserka z Poznania zdobyła 8 z 9 głosów członków komisji. Teraz o jej nominacji zdecyduje prezydent Krakowa prof. Jacek Majchrowski.
Małgorzata Bogajewska będzie dziewiątym dyrektorem i trzecią kobietą – po Krystynie Skuszance i Irenie Babel – w historii Teatru Ludowego.
- Zaczęła kobieta, co w latach pięćdziesiątych było ewenementem. Myślę, że wracamy do dobrej tradycji – powiedziała nam wczoraj Małgorzata Bogajewska, która od razu, poznawszy decyzję komisji, spotkała się z zespołem aktorskim.
Jak przyznała, udział w konkursie to efekt inicjatywy aktorów teatru, którzy wystąpili z tą propozycją kilka miesięcy przed ogłoszeniem konkursu. – Miałam zatem czas, by spotkać się z zespołem, obejrzeć kilka spektakli i podjąć decyzję – mówi. I już ma zarysowaną wizję Teatru Ludowego.
- Myślę, że ważne by ten teatr był z jednej strony mocno zakorzeniony w Nowej Hucie, by był nowoczesny, nastawiony na działania okołoteatralne i edukacyjne, a z drugiej, by – będąc nadal teatrem szanującym dotychczasowych wiernych widzów – stał się też miejscem dla widowni bardziej krytycznej, poszukującej w teatrze spierania się z rzeczywistością, czy wręcz walki o lepszy świat. By przyciągnął widzów nowych. By był to teatr, w którym nie tylko miło spędza się wieczór – tłumaczy reżyserka.
Jakich artystów zechce zaprosić do współpracy? – Przed rozmowami mogę jedynie mówić o tych, których cenię i byłabym szczęśliwa, gdyby zgodzili się na współpracę. To Agnieszka Glińska, Remigiusz Brzyk, Ondrej Spišák, Mariusz Grzegorzek, a także wielu młodych. Bardzo bym sobie życzyła twórczego współdziałania z Wydziałem Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST – zaznacza.
Małgorzata Bogajewska nie kryje, że sama również będzie chciała reżyserować, gdyż daje to bardzo ważny rodzaj porozumienia z zespołem, taki, który osiąga się jedynie podczas pracy nad spektaklem. – Jestem przede wszystkim reżyserem i zamierzam dużo pracować w Teatrze Ludowym, nie tylko przygotowując spektakle, ale i prowadząc działalność edukacyjną, choćby w postaci prób czytanych. Małgorzata Bogajewska studiowała trzy lata prawo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu; także (krótko) aktorstwo oraz scenopisarstwo. Ukończyła Wydział Reżyserii Dramatu w Warszawie (2002). W latach 2004-2006 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Sceny Dramatycznej jeleniogórskiego Teatru im. Cypriana Kamila Norwida. W Krakowie reżyserkę mogliśmy poznać w teatrze Bagatela, gdzie ostatnio zrealizowała spektakl “Płomień żądzy”, a wcześniej m.in. “Tato”, “Oblężenie” i “V.I.P.”.
9 maja 2016r. w Warszawie odbędzie się Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia. Szczegółowy program Zebrania wkrótce na naszej stronie. Gospodarzem będzie w tym roku Teatr Studio.
1. Wymagania
1.1. Obowiązkowe:
1.1.1. wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym;
1.1.2. minimum pięcioletnie udokumentowane doświadczenie zawodowe (do wymienionego okresu wlicza się: zatrudnienie w ramach stosunku pracy, zatrudnienie na podstawie umów cywilnoprawnych, prowadzenie działalności gospodarczej, odbyte staże i praktyki);
1.1.3. stan zdrowia pozwalający na wykonywanie pracy na stanowisku kierowniczym;
1.1.4. pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych.
1.2. Fakultatywne, preferowane:
1.2.1. ukończone studia na kierunkach artystycznych m.in.: reżyseria teatralna, teatrologia, aktorstwo;
1.2.2. ukończone studia na kierunkach m.in.: prawo, ekonomia w tym zarządzania i marketingu, ekonomia kultury;
1.2.3. ukończone studia podyplomowe lub kursy, szkolenia z zakresu: ekonomii, zarządzania i marketingu, zarządzania w kulturze;
1.2.4. doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym;
1.2.5. znajomość przepisów prawa dotyczących funkcjonowania instytucji kultury, w szczególności teatrów, a także zasad finansowych obowiązujących w tych instytucjach;
1.2.6. znajomość problematyki, będącej przedmiotem działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; znajomość zagadnień z zakresu pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych, w tym funduszy Unii Europejskiej;
1.2.7. znajomość przynajmniej jednego języka obcego w stopniu komunikatywnym w mowie i piśmie.
2. Dokumenty
2.1. Obowiązkowe:
2.1.1. deklaracja przystąpienia do konkursu zawierająca motywację kandydowania na stanowisko Dyrektora Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
2.1.2. CV opatrzone klauzulą: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na potrzeby niniejszego postępowania konkursowego zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych”, ze wskazaniem adresu poczty elektronicznej, na który będą przekazywane informacje o postępowaniu konkursowym;
2.1.3. kwestionariusz osobowy zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz 286 z późn. zm.);
2.1.4. kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych pierwszego lub drugiego stopnia, lub jednolitych studiów magisterskich;
2.1.5. kopie dokumentów potwierdzających posiadane doświadczenie zawodowe (m.in.: kopie świadectw pracy z dotychczasowych miejsc pracy lub zaświadczenie z obecnego miejsca pracy; kopie umów cywilnoprawnych; zaświadczeń o odbytych stażach lub praktykach; wypis z rejestru działalności gospodarczej prowadzonej przez kandydata);
2.1.6. oświadczenie kandydata o stanie zdrowia pozwalającym na zatrudnienie na stanowisku kierowniczym;
2.1.7. oświadczenie kandydata o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu w pełni z praw publicznych;
2.1.8. oświadczenie kandydata, że nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe popełnione umyślnie oraz, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub postępowanie karne skarbowe;
2.1.9. oświadczenie kandydata, że nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 roku o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j., Dz. U. z 2013 r., poz. 168);
2.1.10. koncepcja funkcjonowania Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (maksymalnie 10 stron formatu A4, maksymalnie 2500 znaków na stronę) zawierająca następujące elementy:
2.1.10.1. misję i wizję Teatru jako samorządowej instytucji kultury o charakterze regionalnym;
2.1.10.2. cele strategiczne;
2.1.10.3. cele długoterminowe (minimum na 3 lata) i krótkoterminowe (w skali 1 roku) ze wskazaniem planowanych działań dla ich realizacji oraz wskaźników osiągnięcia celów ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji prowadzenia działalności artystycznej Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w formie programu działania na okres co najmniej trzech sezonów artystycznych;
2.1.10.4. koncepcja finansowania działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego umożliwiająca osiąganie celów strategicznych, długoterminowych, krótkoterminowych, uwzględniająca poziom dotacji organizatora z bieżącego roku.
Koncepcja funkcjonowania Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie powinna odnosić się w szczególności do: realnych, a nie intencyjnych sposobów/warunków realizacji wyznaczonych celów. Koncepcja powinna zawierać także założenia oferty programowej Teatru (kulturalnej, artystycznej, edukacyjnej, promocyjno-wydawniczej etc.). Oczekuje się oferty, która będzie prezentować wysoką jakość repertuarową teatru; oferty wyróżniającej się wrażliwością na zachodzące procesy i wyzwania cywilizacyjne; oferty prezentującej twórcze sposoby przekazywania treści, sposoby poszukiwania nowych form uczestnictwa, budowania relacji z otoczeniem, w tym z grupami o utrudnionym (z różnych powodów) dostępie do dóbr kultury; oferty wyjątkowej, spójnej z wizją i misją Teatru, budującej jego markę i pozycję na rynku.
2.2. Fakultatywne:
2.2.1. kopie dokumentów potwierdzających dodatkową wiedzę lub dodatkowe umiejętności, w tym kopie dyplomu potwierdzającego znajomość języka obcego lub oświadczenie o znajomości co najmniej jednego języka obcego w stopniu komunikatywnym w mowie i piśmie, kopia dyplomu/-ów ukończenia kursu/-ów z zakresu pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych, w tym funduszy Unii Europejskiej lub zaświadczenie o rozpoczęciu kursu/-ów;
2.2.2. opinie lub rekomendacje.
II. Informacje dodatkowe
1. Przykładowe wzory dokumentów dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w zakładce: Zamówienia publiczne i ogłoszenia, w zakładce: Konkursy i ogłoszenia różne.
2. Wniosek o przystąpieniu do konkursu oraz wymagane dokumenty należy złożyć w terminie 30 dni od daty ukazania się ogłoszenia w prasie, w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie” na Dzienniku Podawczym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego lub przesłać na adres: Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków. Liczy się data stempla pocztowego. Oferty, które wpłyną po terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym nie będą rozpatrywane.
3. Konkurs zostanie przeprowadzony w dwóch etapach: I etap – sprawdzenie ofert pod względem formalnym bez udziału kandydatów i II etap – rozmowa kwalifikacyjna.
4. Rozpatrzenie wniosków nastąpi nie później niż w ciągu 50 dni po upływie terminu wyznaczonego do ich składania. O zakwalifikowaniu do konkursu i terminie rozmowy kwalifikacyjnej uczestnicy konkursu zostaną powiadomieni indywidualnie.
5. Przed powołaniem kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, zostanie zawarta z nim odrębna umowa określająca warunki organizacyjno-finansowe działalności Teatru oraz program jego działania – zgodnie z art. 15 ust 5 ustawy z dnia 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.). Odmowa zawarcia ww. umowy przez kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie powoduje jego niepowołanie na to stanowisko.
6. Dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie zostanie powołany na okres od 3 do 5 sezonów artystycznych – zgodnie z art. 15 ust. 2 przywołanej powyżej ustawy.
7. Szczegółowe informacje można uzyskać w Departamencie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, pok. 555, a także pod numerem telefonu (12 63 03 270 lub 404).
8. Informacje o warunkach organizacyjno-finansowych Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie udostępniane są również drogą elektroniczną na prośbę osób zainteresowanych.
9. Regulamin konkursu zostanie opublikowany m.in. na www.malopolskie.pl; oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w zakładce: Zamówienia publiczne i ogłoszenia w zakładce: Konkursy i ogłoszenia różne.
Załączniki
| Zakres tematyczny: |
|---|
| Maszyny, instalacje techniczne oraz wyposażenie używane w miejscach zgromadzeń, w inscenizacjach oraz produkcji teatralnej i widowiskowej. Urządzenia dla teatrów, sal wielofunkcyjnych, sal wystawowych, studiów radiowych, filmowych, telewizyjnych i fotograficznych, jak również dla sal koncertowych, szkół, barów, dyskotek, scen otwartych oraz innych miejsc dostępnych dla organizacji widowisk. Wymagania dla maszyn i technicznych instalacji używanych do podnoszenia, zawieszenia i przenoszenia ładunku (np. dekoracje, systemy stropu oraz oświetlenia, film/video i wyposażenie dla dźwięku). Wymagania dotyczące wyposażenia, które może być użyte do przemieszczania osób oraz przebywania osób pod zawieszonymi ciężarami w spoczynku lub w ruchu. Wyposażenie obejmuje osprzęt do mocowania, łączenia, podnoszenia oraz ekwipunek zabezpieczający dla przenośnych opraw oświetlenia, obrazów, dźwięku oraz akcesoria dla efektów scenicznych. Wymagania bezpieczeństwa dla wyposażenia, konstrukcji, instalacji oraz wymagania bezpiecznego użytkowania. |
| Klasyfikacja zakresu tematycznego wg ICS: |
| 97.200.10; |
| Zakres współpracy krajowej na etapie programowania prac i opiniowania dokumentów: |
| Urząd Dozoru Technicznego |
| Zakres współpracy międzynarodowej i regionalnej: |
| CEN/TC 433; CEN/TC 433/WG 04; CEN/TC 433/WG 1; CEN/TC 433/WG 2; CEN/TC 433/WG 4; |
| Niniejszy KT jest komitetem wiodącym w zakresie współpracy z: |
| CEN/TC 433; CEN/TC 433/WG 04; CEN/TC 433/WG 1; CEN/TC 433/WG 2; CEN/TC 433/WG 4; |
| Przewodniczący: |
| mgr inż. Maciej Wojciechowski tel.: +48226920294 email: maciej.wojciechowski@emwu.pl |
| Sekretarz KT: |
| mgr inż. Anna Steidel tel.: 42 678 07 20 email: anna.steidel@pkn.pl |
| Konsultant KT: |
| mgr inż. Anna Steidel tel.: 42 678 07 20 email: anna.steidel@pkn.pl |
| Sektor normalizacyjny PKN: |
| Sektor Produktów Powszechnego Użytku 90-132 ul.G. Narutowicza 75 tel.: +48426788762 fax.: +4842678 01 51 email: wpnspu@pkn.pl |
Władze województwa deklarowały, że do końca lutego ogłoszą konkurs na nowego szefa Teatru Polskiego we Wrocławiu. Decyzja wciąż nie zapadła, bo pojawił się pomysł, że Krzysztof Mieszkowski mógłby zostać dyrektorem artystycznym.
«W ciągu najbliższych dwóch tygodni władze województwa dolnośląskiego mają zdecydować o konkursie na nowego dyrektora Teatru Polskiego. Od 2006 r. kieruje nim Krzysztof Mieszkowski, obecnie poseł Nowoczesnej. Jego kontrakt na zarządzanie placówką podległą marszałkowi wygasa z końcem sierpnia.
Tadeusz Samborski z zarządu regionu, który odpowiada za kulturę, uznał, że konkurs na to stanowisko jest niezbędny. Nie ma jednak absolutnej pewności, czy poprą go inni członkowie władz Dolnego Śląska.
- Tadeusz Samborski będzie namawiał ich, by konkurs ogłosić – mówi rzecznik urzędu marszałkowskiego Jarosław Perduta.
Konkursu nie będzie?
Nieoficjalnie mówi się, że zarząd w ogóle nie ogłosi konkursu, obawiając się reakcji aktorów i widzów. Ci ostatni w trakcie premierowego wystawienia całości “Dziadów” w reżyserii Michała Zadary podpisywali się pod petycją do marszałka Cezarego Przybylskiego w obronie Mieszkowskiego. “Wysoko oceniamy ostatnie dziesięciolecie dokonań artystycznych tej placówki. Protestujemy przeciwko ogłaszaniu konkursu na dyrektora teatru. Pragniemy, aby dotychczasowa linia programowa i artystyczna teatru była kontynuowana” – czytamy w petycji.
Pod koniec lutego powstał także fanpage na Facebooku “Publiczność Teatru Polskiego we Wrocławiu”, który ma służyć komunikacji widzów przede wszystkim w temacie Mieszkowskiego.
“Urzędnicy ewidentnie działają na szkodę Teatru Polskiego – jego aktorów i twórców – ale przede wszystkim na naszą – jego widzów!
Bezduszną biurokrację i personalne względy przedkładają ponad twórcze dokonania. Na kpinę zakrawa fakt, ze czynią to w momencie najwyższych artystycznych osiągnięć zespołu i dyrekcji i jakby tego było mało – w roku naszego europejskiego ambasadorowania kulturze, który ma finalnie wieńczyć Olimpiada Teatralna (!).
Z jakiś politycznych powodów próbują po raz kolejny odebrać całemu środowisku ważną przestrzeń wolności – artystycznej i społecznej. Miejsce, w którym można twórczo dialogować na najtrudniejsze tematy – te, przed którymi w sztywne dogmaty i paragrafy albo wygodne przemilczanie ucieka państwo i kościół” – piszą założyciele strony. Twierdzą, że walcząc o dyrekcję Mieszkowskiego, walczą o swój teatr. We wtorek 1 marca planują uruchomić możliwość podpisywania petycji online.
Dyrektorów dwóch
Krzysztof Mieszkowski ogłosił, że nie wystartuje w konkursie na dyrektora Teatru Polskiego. – Oczekuję, że władze województwa przedłużą mi kontrakt – powiedział “Wyborczej” ponad dwa tygodnie temu.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że urząd marszałkowski odświeżył stary pomysł na Mieszkowskiego, zgodnie z którym miałby zostać szefem ds. artystycznych w Teatrze Polskim.
Takie rozwiązania próbowano przeprowadzić już w 2014 r. W obecności ministra kultury Cezary Przybylski i Krzysztof Mieszkowski podpisali oświadczenie mówiące o tym, że dyrektor teatru złoży rezygnację ze swojej funkcji i będzie zarządzać programem artystycznym sceny, natomiast zarząd województwa przedłoży uzgodnioną ze stronami kandydaturę na stanowisko szefa Polskiego.
Tego scenariusza jednak nie zrealizowano. Dlaczego więc miałby się powieść teraz? To pytanie pozostaje na razie bez odpowiedzi. Podobnie jak to, czy nowy dyrektor Teatru Polskiego wybrany na drodze konkursu zechce zatrudnić Krzysztofa Mieszkowskiego na proponowane przez urzędników stanowisko.
Tymczasem sytuacja w sprawie konkursu na szefa Teatru Polskiego we Wrocławiu jest patowa. Jeżeli jednak wszyscy członkowie zarządu regionu opowiedzą się za konkursem, zostanie on ogłoszony na przełomie marca i kwietnia.»
«Podwyżek na swoich kontach pracownicy Opery Bałtyckiej nie zobaczyli od sześciu lat. Spór zbiorowy z dyrekcją instytucji trwa z tego powodu już dwa lata. W tym czasie odbyło się też kilkanaście rozmów z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Wszystkie, jak relacjonują związkowcy, bez wyraźnego efektu.
Światło w tunelu pojawiło się dopiero niedawno wraz z obietnicą dyrektora o przyznaniu podwyżek załodze Opery wraz z początkiem 2016 roku. Do zwiększenia płac wciąż jednak nie doszło. Wszystko, zdaniem związkowców, przez urzędnicze pismo, które trafiło ostatnio na biurko dyrektora, a w którego treści znalazł się jednoznaczny zakaz wnoszenia jakichkolwiek zmian w obecnych wynagrodzeniach z uwagi na wybór nowego dyrektora Opery.
- W końcu, gdy udało się nam dojść do porozumienia z dyrektorem Opery i mieliśmy otrzymać podwyżki, i tak niższe od tych, które postulowaliśmy, to zostały one zablokowane w wyniku interwencji przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego – mówi Krzysztof Rzeszutek, członek Komisji Zakładowej NSZZ “Solidarność” w Państwowej Operze Bałtyckiej.
Na całą sprawę urzędnicy patrzą jednak inaczej i zapewniają, że twierdzenie o zablokowaniu przez nich wyższych wynagrodzeń prawdą nie jest.
- Nie blokowaliśmy żadnych podwyżek. To jest decyzja dyrektora Weissa, do której ma pełne prawo, natomiast my mamy prawo nie zgodzić się na korektę planu pracy w bieżącym roku wynikającą z podwyżek, a polegającą na tym, że w ciągu całego roku Opera zagra 19 razy przy dotacji 16 mln. zł. Na to, jako organizator, zgodzić się nie możemy – przekonuje Władysław Zawistowski, dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego. – Możemy zgodzić się na podwyżkę taką, jaką planuje dyrektor Weiss, pod warunkiem, że nie wpłynie to na tak drastyczne zmniejszenie ilości przedstawień.
Wkrótce jednak Marek Weiss-Grzesiński będzie już tylko byłym dyrektorem. Stanowisko po nim przejąć ma w sierpniu Warcisław Kunc.
- Przedstawiciele związków zawodowych sami uczestniczyli w procesie wyboru nowego dyrektora, w związku z tym w tej chwili wiązanie mu rąk i przeprowadzanie akcji, zanim dojdzie do spotkania z nowym dyrektorem, wydaje mi się nie najlepszym sposobem rozpoczęcia współpracy – komentuje Sławomir Kosakowski, dyrektor generalny Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.
Związkowcy z NSZZ Solidarność z Państwowej Opery Bałtyckiej nie zamierzają jednak przez kolejne miesiące czekać na podwyżki. Od wczoraj prowadzą protest głodowy. – Dosyć mamy mówienia o tym, że kultura jakoś sobie poradzi. Ja już nie chcę pracować na dwóch, trzech etatach, nie po to, żeby sobie jeździć na Kajmany czy gdziekolwiek, tylko żeby żyć – mówi Krzysztof Rzeszutek.
Wieczorem związkowcy zostali w asyście policji wyproszeni z Urzędu Marszałkowskiego. W chwili zamykania wydania przed budynkiem protestowały dwie osoby.»