Archiwum

Ważne informacje

Łódź. Olaf Lubaszenko dyrektorem artystycznym Teatru Nowego

Krzysztof Dudek, szef Teatru Nowego, poinformował zespół o wyborze dyrektora artystycznego. Niespodzianki nie ma. Chociaż aktorzy próbowali forsować kandydatury Piotra Siekluckiego i Dariusza Wiktorowicza, Dudek przedstawi komisji kultury propozycję, żeby to stanowisko objął Olaf Lubaszenko.

«- Pomysły Lubaszenki dobrze wpisują się w koncepcję teatru, którą zaproponowałem komisji konkursowej. Ma świetny pomysł na załogę. Każdy z aktorów będzie miał szansę spróbować swoich sił w monodramie – wyjaśnia Dudek. – Nie bez znaczenia jest też to, że Lubaszenko ma znane nazwisko. Takiej osoby w Teatrze Nowym brakowało.

Propozycję Dudka muszą zaakceptować radni z komisji kultury.

Teatr mieszczański

Lubaszenko podkreśla, że Teatr Nowy jest mu bliski. – Występuję w nim od paru lat. To scena z dużym potencjałem – mówi. – Jestem przekonany, że teatr finansowany ze środków samorządowych powinien się otwierać na widza, przyciągać publiczność odpowiednim repertuarem. Nowy powinien być oparty na solidnych podstawach literackich, prezentować spektakle wysokiej jakości.

Lubaszenko podkreśla, że jako dyrektor artystyczny Nowego nie będzie walczył o widza ani komediami i farsami, ani celebryckimi nazwiskami. – Chciałbym, żeby był to teatr środka, w dobrym znaczeniu tego słowa. Teatr mieszczański, ale nie populistyczny, nieschlebiający niskim gustom. Siłą takiego teatru powinien być potencjał zespołu. Jeśli dojdzie do mojej nominacji, będę pracował w oparciu o zespół, który już w teatrze jest. Zdecydowanie bliżej mi do ewolucji niż rewolucji. Trzęsienia ziemi nie planuję.

Krzysztof Dudek brał pod uwagę również Siekluckiego, Wiktorowicza i Łukasza Gajdzisa. – Prowadziłem z nimi wstępne rozmowy. Będziemy współpracować, bo też mieli ciekawe pomysły. Gajdzis przedstawił plan współpracy międzynarodowej, z Hongkongiem i Paryżem – mówi.

Andrzej Bart kierownikiem literackim?

Koncepcję artystyczną Dudek już ma – musiał ją przedstawić, startując do konkursu. Zapowiada “teatr Dejmka, a nie Dudka”. Powrót do repertuaru “raczej konserwatywnego”, ale i uruchomienie sceny im. Jaskuły – prezentowane na niej spektakle (na przykład adaptacje książek z serii “Twarze kontrkultury”) widz oglądałby “na własne ryzyko”.

- Głównym wątkiem będzie teatr słowa. Zwrócę się do repertuaru klasycznego: Dąbrowskiej, Gombrowicza, Witkacego, Rostworowskiego. Dramatu emigracyjnego, na przykład Bobkowskiego czy Hemara – opowiadał. Chciałby zamawiać teksty – na przykład o Michalinie Tatarkównie czy Pomarańczowej Alternatywie.

Być może kierownikiem literackim w Nowym zostanie Andrzej Bart. – Jest wielkim twórcą. Byłbym zaszczycony, gdyby przyjął propozycję. Odchodząc z Narodowego Centrum Kultury, wydałem mu zbiór dramatów. Bardzo chętnie kontynuowałbym współpracę – mówi Dudek.»

“Teatr Nowy. Lubaszenko dyrektorem artystycznym, Bart kierownikiem literackim?”
Izabella Adamczewska
Gazeta Wyborcza – Łódź online